ארכיון (צילום: פלאש 90 - קובי גדעון)
רפורמה בתחבורה הציבורית בנתב"ג | צילום: פלאש 90 - קובי גדעון

לאחר כחצי שנה של דיונים, סיכמו משרד האוצר והתחבורה - יחד עם רשות שדות התעופה - על מודל חדש להפעלת שירותי המוניות מנמל התעופה בן גוריון. המודל צפוי להביא לירידה של עשרות אחוזים במחיר הנסיעה מנתב"ג, בין היתר כיוון שלאחר כארבעה עשורים תותר לבסוף הסעת נוסעים מהנמל לכלל המוניות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

במסגרת הרפורמה יסתיים המונופול של תחנת המוניות "הדר-לוד", הזכיינית שמפעילה את שירות ההסעות מנמל התעופה ב-40 השנים האחרונות, והסעת נוסעים לא תוגבל יותר לתחנת מוניות אחת. בנוסף, תתאפשר הזמנת נסיעות מראש באמצעות אפליקציה ייעודית ותובטח הנחה על תעריפי הנסיעה במוניות כיום. לכן הוחלט כי במכרז יזכה זכיין בודד שיפעיל פלטפורמה משותפת שתרכז את כל המוניות שבאות לנמל - ללא קשר לתחנה אליהן הן שייכות.

_OBJ

תכלית הצעד הוא שינוי המצב הרווח כיום, בו כ-70% מהמוניות הנוסעות לנמל חוזרות ריקות רק בגלל שהן לא שייכות לזכיינית הקיימת, ולכן הנהגים מעלים מראש את סכום הנסיעה כך שיגלם את הנסיעה. "אני יכול להעריך שאם המכרז ייגמר בין 10% ל-20%, זה יכול לחסוך בין 15 ל-30 שקל לכל כיוון", מסביר יורם שפירא, סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי ברשות שדות התעופה.

הירידה הצפויה: מ-248 שקל כיום ל-174 בלבד

לדבריו של שפירא יש אחיזה במציאות: על פי מחשבון רשות שדות התעופה, כיום נסיעה מנתב"ג לאשדוד תעלה לזוג הורים עם שני ילדים וארבע מזוודות 226 שקל. לאחר פתיחת השירות לתחרות המחיר צפוי לרדת ל-150 שקל בלבד.

אם אותו זוג המלווה בילדיו ובכבודתו יבחר לנסוע לירושלים הוא יאלץ להיפרד כיום מ-248 שקל עבור הנסיעה שתעלה לאחר הרפורמה רק 174 שקל, ירידה של 30% במחיר. המצב זהה גם בהרצליה, שם אותו זוג ישלם כיום 162 שקל ו-135 בחברת "גט" - שכבר היום מתחייבת למחיר הנמוך ביותר בארץ - ותעלה רק 110 שקל על ידי "ריידר", שהציעה את המחיר הזה במכרז.

אלא שהמודל החדש לא חף מבעיות, וייתכן והדרישה להפעלת אפליקציה יאפשרו רק ל"גט", "ריידר" ו-"אובר" להתמודד על המכרז. כך או כך מדובר בלא פחות מתחילתה של מהפכה במחירים היקרים לנוסעים השבויים.