תקנה חדשה שתשמח את רוכשי המכוניות החדשות: משרד התחבורה הודיע היום (רביעי) כי רכב חדש שעלה על הכביש מתחילת חודש ינואר יחויב ב"טסט" ראשון רק לאחר שלוש שנים. מדובר בהארכה של שנה אחת לתקופת מבחן הרישוי עבור כלי רכב חדשים. הרקע להחלטה הוא השיפור בבטיחותם של כלי הרכב החדשים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
על פי התקנות הישנות, כלי רכב פרטי חדש פטור מביצוע מבחן רישוי שנתי ("טסט") במכון רישוי לרכב רק בשנה הראשונה לרכישתו. לאחר מכן בעל הרכב היה מחויב להעביר את הרכב במבחן רישוי בתום שנתיים מיום עליית הרכב לכביש. לאחר מכן, הרכב מחויב במבחן רישוי אחת לשנה. כעת הוארכה התקופה הראשונית, ומדובר בהחלטה שיכולה לחסוך כסף רב לנהגים.
התקנה החדשה מיטיבה גם עם הנהגים שרכביהם נרכשו בליסינג: בעלי רכב אלו יידרשו לבצע את מבחן הרישוי השנתי הראשון כעבור שנתיים מיום הרכישה - בניגוד לשנה כיום. גם עבור כלי רכב השייכים לצי הוארכה תקופת הפטור מטסט משנה לשנתיים. על פי נתוני המשרד, כמעט כל כלי הרכב החדשים המגיעים למבחן הרישוי השנתי עוברים את הטסט בהצלחה, למעט אחוז מזערי. רוב הליקויים שמתגלים הם במערכת התאורה או הצמיגים.
במשרד הבהירו כי מדובר בתקנה חדשה של השר ישראל כ"ץ, שנימק: "השימוש ההולך וגובר במערכות אלקטרוניות, המתריעות בפני הנהג על תקלות, מצמצם את החשש בכלי רכב לא תקין". השר חתם על התקנה היום והוסיף כי ההחלטה להאריך את תקופת מבחן הרישוי השנתי משנתיים לשלוש "תצמצם את הבירוקרטיה ותחסוך לנהג זמן יקר ועלות של 'טסט' שנתי".
עוד הסבירו במשרד התחבורה כי על פי דרישות התקינה האירופאיות, "חלה חובה לבצע מבחן רישוי ראשון לרכב פרטי חדש בתקופה שלא תעלה על ארבע שנים". לאחר מכן הרכב מחויב, על פי התקן האירופאי, במבחן רישוי כל שנתיים. "לכל מדינה יש סמכות לקבוע את תדירות הבדיקות על פי שיקול דעתה, ובתנאי שלא תחרוג מדרישות התקינה האירופאית שנקבעו", נכתב בהודעת המשרד.
סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, אינג' אבנר פלור, ציין כי בשנים האחרונות מיובאים ארצה כלי רכב בעלי טכנולוגיות מתקדמות - המצוידות בין השאר בחיישן לחץ אוויר בגלגלים, מערכת סטייה מנתיב, מערכת שמירת מרחק ומערכות בלימה מתקדמות. לדבריו, יצרני הרכב הגדילו בשנים האחרונות את תקופת האחריות על כלי הרכב החדשים, מעבר לשנתיים, כך שלבעלי הרכב יש אינטרס לבצע את הבדיקות והטיפולים במהלך תקופת האחריות כדי שלא לפגוע בתקופת האחריות הניתנת על ידי יבואן הרכב.