"ראשונים בארץ לא נודעת" - זה הסלוגן של המרכז לניסויי טיסה של חיל האוויר, מה שמרמז על אופי פעילותם של הטייסים, המהנדסים ואנשי הצוות הטכני והמחשוב בגוף שמבצע ניסויים בכלל המטוסים, המסוקים וכלי הטיס הבלתי מאוישים של החיל לקראת עימות אפשרי.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 באינטרנט
אנשי המקצוע של חיל האוויר מנסים להביא את המטוסים לקצה גבול היכולת שלהם ולהפיק מהם את המירב. במקרה של תקיפה אפשרית במטרה רחוקה, במערכת הביטחון רוצים לוודא שהמטוסים יהיו מתודלקים דיו ועם אמצעי הלחימה הנדרשים כדי שהמבצע יצליח.
טייסי ומהנדסי הניסוי הם הראשונים לבדוק כל כלי טיס חדש - כך עשו עם מטוס האימונים החדש שהגיע לאחרונה לחיל וכך יעשו כשיגיעו מטוסי החמקן הראשונים לשערי חיל האוויר. אמרתם מסוכן, מהיר ועצבני? זה בדיוק העניין. הטייסים שמגיעים למרכז מנוסים מאוד, בדרגות רב-סרן ורובם המכריע בשנות ה-30 לחייהם. במהלך שירותם הם נשלחים לשנת הכשרה בבית ספר של צבא ארצות הברית, ורק לאחר מכן הם יכולים לעלות על כלי הטיס ו"להרביץ ביצועים". אלפי שעות טיסה מבצעיות כבר אחריהם והם נבחרים ב'פינצטה' למרכז.
"אנו נמצאים בכל נקודת זמן ומעורבים בכל מה שקורה בחיל האוויר", מצהיר בריאיון לחדשות 2 באינטרנט טייס הניסוי הראשי, סגן-אלוף ש'. "אפשר רק לדמיין את רוב הדברים שאנו עושים כי חלק גדול מהם אסור לפרסום - צריך לתת מענה לכל מה שקורה ב-'שכונה' שלנו".
נערכים לפיגוע באסדות הקידוח
כך לדוגמא, למעט הפעילות המרובה של חיל הים בשמירה ובאבטחת אסדות הקידוח מול חופי ישראל גם חיל האוויר נכנס לאחרונה לתמונה. במרכז לניסויי טיסה ערכו בדיקות והתאמות למטוסים כך שבמקרה של פיגוע טרור על אחת האסדות, יוכלו מסוקים לנחות עליהן בזמן אמת. במקביל, נערכים בחיל לאפשרות של פינוי פצועים מהאסדות מה שכבר נעשה פעם אחת בעבר.
"בדקנו אם האסדה יכולה לשאת את המשקל של כלי הטיס והשוונו את כלל הביצועים ביום ובלילה", הסביר מהנדס הניסוי הראשי, סגן-אלוף א'. לאחר הפעילות והניסוי, הועברו הדגשים וההנחיות לטייסות החיל כך שבאירוע אמת הטייסים יידעו איך להנחית את המטוס על האסדה והיכן.
האם המטוס יצליח לטוס בחום הכבד?
כמו כן, כחלק מפרויקט החץ, מבצעים אנשי המרכז ניסויי דמה בטילים נגד ישראל. "המטוס שלנו סוחב את טיל המטרה לנקודה מסוימת בחופי ישראל ואנו משגרים אותו וטיל אחר צריך להשמיד אותו", אמר טייס הניסוי הראשי. טעות קטנה יכולה להביא לסטייתו ולפגיעה ובחיל האוויר מדייקים כמה שניתן בגובה ובמרחק.
בחודש יולי האחרון, נערך ניסוי במטוס החופית של חיל האוויר כדי לבדוק את תפקודו בימים החמים של הקיץ בטמפרטורות שיא. שלושה אנשי צוות עלו על המטוס וניסו להגיע איתו כמה שיותר גבוה בחום של 42 מעלות ובחנו האם חישובי המטוס נכונים. בחיל האוויר הגדירו את הניסוי כהצלחה.
"שפני הניסויים" של חיל האוויר
יש מספר כלי טיס שנמצאים במרכז לצורך בדיקות - המטוסים האלה משוכללים ומורכבות עליהן מערכות מתקדמות של תצפית, תיעוד ואיסוף נתונים. בחיל האוויר מצהירים כי השלב המשמעותי ביותר בניסוי הוא מה שקורה אחריו.
מהנדסי הניסוי מגיעים למרכז לאחר לימודים ארוכים בטכניון, שם למדו אווירונאוטיקה וחשמל ואלקטורניקה והם מוכנים ומלאי מרץ להסתער על כלי הטייס החדשים והוותיקים כדי לשפרם.
"הסוד האמיתי הוא שהכל מצולם - מאות אלפי פריימים בשנייה באמצעותם ניתן לדעת איך הפצצה השתחחרה מהמטוס ואיך המטוס תפקד", ציין טייס הניסוי הראשי. אנשי הצוות פוגשים למעשה לראשונה את כלי הטיס והם בהחלט מסתכנים כשהם "צוללים" אל הלא-נודע. זהו המרכז היחיד שמתעסק בכל סוגי כלי הטיס. "אין הרבה מקומות בעולם שבטייסת אחת קטנה מבצעים את כל הדברים האלה", מסכם מהנדס הניסוי הראשי. "השילוב ביחד של טייסים, מהנדסים, אנשי צוות טכני ומחשוב הוא יוצא דופן".