בשורה לחיילים: בצה"ל נמצאים בעיצומו של פרויקט שבסיומו ימוחשב כל נושא הת"ש בצבא, כך שכל לובש מדים יוכל בלחיצת כפתור בלבד להגיש בקשה לסיוע ולבדוק מה סטטוס הטיפול בה בכל עת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
על מנת להתמודד עם העלייה במספר הפניות בנושא תנאי השירות, הניירת המצטברת וה"סחבת", החליטו בצבא על מעבר לפלטפורמת ERP המרכזת את תהליכי משאבי האנוש בצורה ממוחשבת, ומאפשרת שילוב יישומים נוספים בתהליך - כגון לוגיסטיקה ותקציבים.
"מדובר במהפכה", מתגאה סא"ל נורית כהן, ראש ענף מערכות מיצוי כוח אדם. "הפרויקט שיוטמע בשנת 2014 הוא מאוד ראשוני מבחינת אגף כוח האדם בצה"ל, גם מבחינת לוחות הזמנים הקצרים ביחס להיקפו בצה"ל ובכלל".
"השלב הראשון היה מחשוב עולם המלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון), שהסתיים בהצלחה בשנה שעברה", מציינת סא"ל כהן, "ועכשיו אנחנו מביאים את הסנונית הראשונה של עולם החייל, ובמרכזה תפיסה חדשנית - תזרימי עבודה אוטומטיים".
סא"ל כהן מסבירה כי רגישות ומורכבות נושא תנאי השירות מחייבים את הצבא להתייעל. "בין אם מדובר בחיילים בודדים או בבעלי משפחות, ברצוננו לעזור להם מהרגע הראשון בו הם עולים על מדים, כדי שלא יצטרכו להתעסק במה שמסביב - אלא בשירות הצבאי", היא אומרת.
הסוף לערימות הדפים
השימוש במערכת, מספר סרן אביחי עמר, האחראי על פרויקט יישום הת"ש, ייעשה דרך הרשת הצבאית. "התיק יעבוד בצורה אוטומטית, כמו שמקבלים דואר אלקטרוני. החייל יגיש במחשב בקשה בעצמו או בעזרת מש"קית ת"ש ויוכל לעקוב אחר הטיפול הרציף".
במקום להדפיס ערימות דפים, לתייק, להתרוצץ, להחתים ולבדוק, הכול יבוצע דרך המחשב. "הגורמים המאשרים את הבקשות השונות יוכלו לבדוק את האישורים ולהמשיך את התהליך בצורה שוטפת", מציין סרן עמר ומוסיף כי המערכת תשלב גם מידע ממערכות אזרחיות, כמו למשל משרדי התחבורה והרווחה: "האינפורמציה הזו תוכל להשלים את התמונה, במקום שהחיילים, שזקוקים לעזרה מיידית, ייאלצו לעשות זאת בעצמם".
פרויקט המחשוב, כך מקווים בצה"ל, יוביל לקיצור משמעותי בזמן הטיפול. "במקומות מסוימים אנחנו צופים שבמקום מספר חודשים יימשך הטיפול בבקשה ימים בודדים בלבד", מבשר סרן עמר ומציין יתרונות נוספים: "היום חייל שעובר יחידה צריך ללכת עם התיק ולהעביר למש"קית אחרת, שלומדת הכול מהתחלה. אין רציפות והחייל נפגע. במערכת הממוחשבת הכול מתועד, ההיסטוריה נשמרת והמעבר חלק".
הליך המחשוב יהפוך גם את עבודת מש"קיות הת"ש ליעילה ומאורגנת יותר. "במקום לחפש ולבדוק אם מגיע לחייל סיוע, המערכת על פי סט של קריטריונים ממוחשבים תעדכן אם הוא זכאי או לא, ואם כן - לאיזה סיוע ובאיזה סכום", מספר סרן עמר. "כך גם יהיה למש"קיות יותר זמן להכיר את החיילים, לרדת לשטח ולשמוע מהם על הבעיות שלהם".
גם מבחינת תקציב יש בשורה. "זה יוביל לחיסכון לצה"ל", מדגישה סא"ל כהן ומסבירה: "לראשונה תהיה בקרה ומעקב מסודר אחרי הסיוע הכספי שמקבל כל חייל ואיך זה בא לידי ביטוי מול התקציבים הייעודיים".
ומה באשר לסוגיית הפרטיות וסכנת זליגת המידע? בצה"ל מבקשים להרגיע. "אנחנו מתייחסים לצנעת הפרט בכובד ראש", מבהיר סרן עמר, "מלבד העובדה שהמערכות מגובות מבחינת ההרשאות ברמות הגבוהות ביותר, הכול נעשה בליווי אישורים מיוחדים. לכל הנפשות הפועלות יש סיווג מסוים והאנשים נבדקים ונבחרים לצורך המטרה הזו - לכן אין חשש".