39 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים, בצה"ל בטוחים שתרחיש כזה לא יחזור על עצמו. לצד אי מוכנותו של צה"ל, חיל השריון היה פרוס לאורך קו הגבול עם סוריה - עשרות טנקים ישראלים עמדו מול מאות טנקים סורים אך בקרבות עקובים מדם הצליחו כוחותינו, בהישג יוצא דופן להדוף את שלושת הדיוויזיות המשוריינות של הצבא הסורי.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"השתדרגנו באופן משמעותי מאז מלחמת יום כיפור", אומר בריאיון לחדשות 2 באינטרנט לרגל יום הכיפורים קצין השריון הראשי, תת-אלוף עופר צפריר. "טנק המרכבה של היום מגוון יותר ביכולותיו, בעל עוצמת אש רבה יותר ורב תכליתית. בעל יכולות לנשיאת חי"ר, בעל מיגון משופר כולל מערכת 'מעיל רוח' ובעל יכולות לכל תנאי השטח".
כחלק מלקחי מלחמת יום כיפור נבנה טנק המרכבה על דורותיו - ממרכבה סימן 1 עד למרכבה סימן 4. טנק המרכבה שם דגש על שימור יכולות הלוחם בטנק ועל מערכות מסוגים שונים של ירי, של מיגון ושל תנועה המאפשרות לטנק להיות התקפי ולהוביל את התמרון ביבשה תוך כדי הגנה על הלוחמים שבקרבו.
"אטרקטיבי בקרב הצעירים"
כשצפריר היה בן 18 חלומו היה להיות טייס, אבל אז הוא עזב את השמיים הכחולים לטובת החול הטובעני. היום, 30 שנה מאוחר יותר, צפריר אב לשלושה גר במושב רם-און ומונה לפני זמן לא רב להיות קצין השריון הראשי של צה"ל. את רוב שירותו הוא עבר בחטיבה 188, וכן שימש בעוד מספר תפקידים בכירים בגזרות השונות. את שירותו הוא החל כשבחטיבה היו טנקי שוט. היום הטנק נחשב לפלא טכנולוגי, מכונה עוצמתית שיודעת להגן על עצמה גם מפני טילים מהאויב ולסכלם - השם החדש שרץ היום בקרב המתגייסים הוא מרכבה סימן 4.
"טנק מרכבה סימן 3 וסימן 4 היו קפיצות מדרגה, הם מביאים איתם מהירות, עוצמת אש ומיגון ועשינו קפיצת מדרגה - אחוז הדיוק גבוה וגם המיגון ולכן הוא נהיה מאוד אטרקטיבי בקרב הצעירים", מספר צפריר. במשך 18 שנה שהיה בלבנון ברצועת הביטחון, לטנק היו הצלחות מבצעיות רבות והוא היה נחשב יוקרתי אבל אז תפארתו ירדה ורק אחרי מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 הבינו את חשיבותו לשדה הקרב. "רק לטנקים יש יכולת לתמרן מהר ולהגיע לשליטה מהירה בשטח וראינו את זה במבצע 'עופרת יצוקה'". צפריר אגב היה אז מפקד חטיבה שלחם עם הטנקים בתוך הרצועה וזכה לשבחים על כך.
מה צופן לנו העימות הבא? טנקים או מטוסי קרב?
בשיחה איתנו הוא דוחה את טענות שנשמעו במערכת הביטחון לפיהן רק מטוסי קרב יפעלו במלחמה הבאה ומדגיש את יכולת הטנקים לתמרון יבשתי רחב. "אני מכיר עד היום בהיסטוריה הצבאית רק מערכה אחת שהוכרעה מהאוויר", הוא מספר. "הצבא מבין שהתמרון הוא לב לבו של הניצחון במלחמה הבאה כי בלי תמרון לא תושג הכרעה - כיוון שאני מכיר את התכניות, הצבא יסתמך על תמרון וטנקים ולא יסתמך על הישגים באש בלבד (הכוונה למטוסים)".
קצין השריון החדש מזהיר כי האתגרים היום חדשים ושונים ושדה הקרב הוא דינמי וגמיש. "האויב מתעצם מאוד ונוכח העובדה הזאת יש לו יותר לוחמת גרילה ונ"ט ואנו מתחדשים בעניין הזה". עם כניסתו לחיל, הוא הבהיר לפקודיו כי יש לשים דגש למג ולוחמנות בעת עימות או אירוע וכך היה גם בתקרית האחרונה בגבול ישראל-מצרים. "מי שהשמידו את המחבלים היו צוות טנקים - מפקד מחלקה ומפקד פלוגה, זו הצלחה וגאווה שלנו".
מוכנים למלחמה?
"זה יהיה חוסר אחריות להגיד שאנו לא מוכנים למלחמה. צה"ל נערך לתרגיל הכי גרוע והוא יבצע את המשימה שלו בצורה הכי טובה שלו ואני אומר את זה בתור מפקד אוגדה ובתור קצין שריון ראשי", הבהיר צפריר.
בחיל השריון מקיימים כל שבוע אימון של טנקים. "אנו במצב של התכוננות למלחמה", הוא הבהיר ופירט על השיטה החדשה באימון: "הכנסנו אימונים בנוהל קצר יותר, אנו מתרגלים את הלוחמים באיומים של 360 מעלות בהצלחות וגם לא בהצלחות והשאיפה היא לדמות ככל הניתן את שדה הקרב העתידי".
בנוסף וכחלק מההיערכות למלחמה, בקרוב יוקם בבסיס שיזפון גם סימולאטור נהיגה חדש לטנקים, לשם יובאו הלוחמים הסדירים ואני המילואים לאימונים. צפריר סיפר כי הוא יהיה כמו סימולאטור של מטוס קרב רק של טנק והוא יאמן את הנהג בחשיבה, במכשולים ובתנאים קשים של נהיגה.
תרחיש חטיפת חייל: הנהלים שונו
כחלק מהפקת לקחים לאחר חטיפתו של גלעד שליט בחיל השריון שינו את התרגולים וההכשרות. "בכל הצבא נעשתה עבודה רצינית מאוד בנושא", הדגיש צפריר. "כל הלקחים הופקו ואנו מטמיעים אותם מרמת ההכשרה ועד רמת התרגולים בשטח".
במקביל, הוא גם לא מזלזל בפעילות ובאיסוף המידע של אויבינו בצד השני. "הם מתחזקים כל הזמן, לומדים אותנו ואנו מאתגרים אותו בצורה רצינית", אמר לסיכום. "החוכמה היא להבין לאיזה כיון הצד השני הולך ולהיערך בהתאם - להיות רלוונטיים לקרב הבא ולא לזה שהיה, אנו עושים את זה כמו שצריך ותמיד יש ללמוד ולהשתפר ובזה אנו עוסקים".