פרסום ראשון: קרוב ל-48 שעות לאחר הטביעה של אוניית הסחר מול חופי חיפה, מתברר כי הסיבה לטביעה היא ככל הנראה כמויות גדולות של סולר שהוברחו על סיפונה באופן לא חוקי. כעת מנסה המשטרה לאתר את מי שעמד מאחורי ההפלגה, שלאחר סיומה הטרגי עדיין נעדרים חמישה אנשי צוות אוקראינים.
ליחידת "להב-"433 הגיעו כבר לפני מספר ימים דיווחים שהאונייה "salla 2" עוסקת בהברחת סולר לישראל. על פי החשד, היא ביצעה גיחות מטורקיה דרך קפריסין לישראל, כמה פעמים בחודשים האחרונים, בכל פעם כמות של 100 אלף ליטר סולר.
הדיווח הועבר לידי השיטור הימי בישראל והיום בבוקר הייתה הספינה אמורה להגיע לנמל הקישון, שם תוכננה פשיטה משטרתית עם כוחות גדולים. כל אנשי הצוות היו אמורים להיעצר ולהילקח לחקירה במשטרה, אלא שלרוע המזל היא טבעה לפני שהספיקה להגיע לחוף.
הופר האיזון הפנימי באונייה
הספינה נועדה להוביל משא מסוגים שונים אך בעיקר חומרים לבניין. בכדי להוביל סולר המוגדר כחומר מסוכן המועבר במצב צבירה נוזלי, יש צורך לבנות מבנים מיוחדים על ספינה. במשטרה קיבלו בחודשים האחרונים מידע על שינויים מבניים באונייה, שגרמו להפרת האיזון הפנימי שלה, וזה על פי החשד, מה שגרם לטביעתה.
במשטרה מנסים כעת לאתר את הבעלים של האונייה שטבעה. על פי ההערכות, ייתכן שמדובר בתושב אשדוד שרשם את הספינה בקפריסין, כדי שלא יצטרך לשלם מס בישראל. הברחה לא חוקית בדרך זו יכולה להניב רווחים של קרוב ל-300%, דהיינו קרוב ל-300 אלף שקל על כל הברחה.
אמש הצליחו כוחות צה"ל לחלץ חמישה מאנשי הצוות הנעדרים שנמצאו בלב ים על-ידי מסוק של חיל האוויר והם הועברו לטיפול בבית החולים רמב"ם בחיפה. הערב נמצאה גופה של איש צוות נוסף, מסוק קפריסאי העביר את גופתו לבית החולים רמב"ם.
"הרוח פיזרה אותנו"
אחד הניצולים, ששימש כסגן קצין מכונות על הספינה, סיפר לאחר התאוששתו ברמב"ם כי שהה קרוב ל-24 שעות בתוך המים. "קפצנו למים, אבל הרוח פיזרה אותנו מהר מדי", סיפר קצין המכונות. "פשוט לא הצלחנו להגיע לסירת ההצלה".
ניצול אחר, מכונאי בספינה, סיפר שבשלב מסויים חדרו מים לבטן הספינה, המנוע הפסיק לעבוד והיה לו ברור שהם עומדים להתהפך בגלל שלספינה לא הייתה יכולת תמרון. לבית החולים רמב"ם הגיע גם קונסול אוקראינה בישראל במטרה לסייע לפצועים וליצור קשר עם משפחותיהם באוקראינה.
גורם בכיר בחיל האוויר סיפר על החיפושים אחר ניצולים: "משעות הבוקר ועד עכשיו חיל האוויר שומר על רצף טיסה מעל איזור השברים של הספינה בלב ים. למשימה הוזנקו מסוקי עטלף ויסעור במטרה למצוא את הניצולים, שנראו כמו "נצנוצים" בים. במשימה השתתפו גם כוחות נוספים של מסוקים בריטיים ומסוק מקפריסין במאמצי החילוץ. תנאי הטיסה קשים ביותר, הראות מעורפלת והים סוער".
מצבה הטכני של הספינה הוגדר "ירוד", והיא עברה מספר רב של תיקונים לפני שיצאה מנמל חיפה בחודש שעבר. רק לפני חודשיים היא נמכרה ע"י חברת "כספי קווי מטען" לבעלות ישראלית אחרת, אך כשטבעה - הניפה הספינה את דגל טוגו.
"לצערנו, האנייה רשומה בטוגו, ולכן היא מחוייבת רק לדרישות אותה מדינה", אומר אבי לוי, יושב ראש איגוד קציני הים, "אלה מדינות שבמונחי ספנות לא מעניין אותן כלום - אין שום דרישות בטיחות. ידענו שמצבה לא טוב". בעבר היתה הספינה מקורקעת בנמל חיפה במשך קרוב לשנה בהוראת בית משפט בשל חובות, ורק בחודש שעבר אושר לה להמשיך להפליג.
6 מלחים אוקראינים עדיין נעדרים
ספינת הסוחר "salla 2" טבעה בליל שישי מול חופי חיפה, מחוץ למים הטריטוריאלים של ישראל במרחק של כ-80 קילומטרים מהחוף. הספינה שטבעה נשאה את דגל טוגו, אולם הבעלות עליה הייתה בבעלות ישראלית. לא היו ישראלים על הסיפון.
סמוך לשעה 02:00 התקבלו בישראל אותות מצוקה מהספינה שעשתה את דרכה מיוון לנמל חיפה. למקום יצאו ספינות חיל הים וספינות של נאט"ו המשייטות באזור.
סיקור טביעת האונייה:
כך איתר צה"ל את הניצולים בלב ים