כבר 27 שנים טס מסוק האפאצ'י בחיל האוויר. עמוד השדרה של מערך מסוקי הקרב. בחיל האוויר חיפשו מסוק ייעודי: כזה שיסייע לכוחות הקרקע, שיוכל לבצע תקיפות עם נשק מתקדם (טילים מונחים ותותח עם קצב אש גבוה) וכזה שמותאם לשדה הקרב המודרני, בעל מערכות מכ"מ לגילוי מטרות ומערכות לוחמה אלקטרונית. האפאצ'י של בואינג היה בחירה קלה. אתמול בבסיס רמון התרסק מסוק אפאצ'י של טייסת מגע הקסם, אחד מטייסיו נהרג והאחר נפצע קשה. בחיל האוויר שוב קרקעו את כל המסוקים עד גמר הבדיקה. האם היה נכון לטוס עם המסוקים, ומה נעשה כדי להבטיח את טיסתם, כל זה נמצא עכשיו בחקירה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בעשור הראשון לשירותם התפרסמו המסוקים בתקיפות בלבנון. הוקמה טייסת 113 שעסקה בעיקר בתקיפת מטרות של חיזבאללה ואמל, והשיגו פגיעות מדויקות בהצלחה מרובה. אחת המשימות המפורסמות הייתה חיסולו של מנהיג החיזבאללה עבאס מוסאווי בשנת 1992. בהמשך, שודרגו מערכות האוויוניקה של מסוקי האפאצ'י למערכות ישראליות מתקדמות תוצרת התעשייה האווירית ורפאל.
בשנת 1995 הוקמה בחיל האוויר טייסת פתן נוספת. בשנת 2000 החליטה ישראל על רכישת מסוקי אפאצ'י לונגבו וחתמה על עסקה עם בואינג ולוקהיד מרטין ששוויה 400 מיליון דולר. בנוסף, החליטו בחיל האוויר הישראלי לשדרג את המסוק במערכות ישראליות מתקדמות בתחום האוויוניקה והאלקטרואופטיקה. בשנת 2005 נכנס המסוק לשירות בחיל האוויר הישראלי תחת הכינוי "שרף" ונקלט על ידי טייסת 113. הטייסת הנוספת קיבלה את מסוקי ה"פתן" מטייסת 113.
במהלך שנות ה-2000 הפכו מסוקי האפאצ'י לפלטפורמה העיקרית שממנה שוגר חימוש מונחה מדויק נגד מחבלים במסגרת מדיניות הסיכולים הממוקדים. מסוקי האפאצ'י חיסלו מאות מחבלים, כולל מנהיגי טרור בכירים כמו מחמוד אבו הנוד, אבו עלי מוסטפא, אחמד יאסין, מחמוד אבו ח'ליפה ועדנאן אל רול. בשנת 2001 יירט מסוק אפאצ'י מטוס מסוג ססנה של בית הספר הלבנוני לטיסה, לאחר שהמטוס חדר בטעות לישראל. זו הייתה ההפלה הראשונה של מטוס על ידי מסוק בהיסטוריה של חיל האוויר הישראלי, וההפלה הראשונה של מטוס על ידי מסוק אפאצ'י מאז ומעולם.
אבל מסוקי האפאצ'י גם ידעו תקלות רבות, תאונות והתרסקויות, למרות שבחיל האוויר הקפידו מאוד בענייני בטיחות: במהלך מלחמת לבנון השנייה התנגשו שני מסוקי אפאצ'י של חיל האוויר באזור רמות נפתלי. אחד מהטייסים נהרג ושלושה נפצעו קשה. התאונה אירעה בשל טעות אנוש. זמן קצר אחר כך התרסק מסוק אפאצ'י מדגם "שרף" ליד כרם בן זמרה בגליל. שני טייסיו נהרגו. במקרה זה, תקלה טכנית גרמה להתנתקות הרוטור הראשי מגוף המסוק ולהתרסקותו. צוות מיוחד של חברת בואינג, יצרנית המסוק, הגיע אז לארץ והחליף את החלקים הפגומים.
בשנה האחרונה ביצע חיל האוויר שינוי חימוש למסוקי התקיפה, שאפשר להם לשגר את טיל ה"תמוז" – טיל מונחה רב-תכליתי מדויק ביותר, בעל טווח ארוך במיוחד (יותר מ-25 ק"מ). בשבוע שעבר ביצע מסוק אפאצ'י נחיתת חירום בעקבות תקלה טכנית בדרום הר חברון, ללא נפגעים. זה קרה לאחר שבחודש שעבר הושבת מערך מסוקי הקרב כולו בעקבות גילוי סדק ברוטור הזנב באחד המסוקים. בחיל האוויר לא לקחו סיכונים ומנעו מהמסוקים להמריא לפני שהוחלפו הרוטורים הפגומים שנמצאו וקוצרו שעות הטיסה שלהם בעשרות אחוזים, כדי לא להביא את חלקי החילוף לקצה יכולת הפעולה שלהם.