צה"ל החליט לשים סוף לשמועות: נוכח ההתפשטות של ידיעות ברמות שונות של אמינות ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ, וההשפעות שלהן על משפחות לחיילים שמקבלות אותן - הוחלט לבסס נוהל חדש שיתמודד עם התופעה. בצה"ל הקימו לאחרונה חמ"ל נפגעים שפועל מסביב לשעון ולאורך כל ימות השבוע, ותפקידו העיקרי הוא לאמת מידע שמתקבל ולהודיע למשפחה על מה שקורה, לפני שהשמועה מגיעה לפתחה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
השמועה הרצינית האחרונה שהתפשטה בניידים של רבים עסקה במות הרמטכ"ל בהתרסקות מסוק בדרום הארץ. השמועה הייתה כל כך נפיצה ונפוצה, כך שבשלב מסוים נאלץ דובר צה"ל להוציא הודעה רשמית שמכחישה את הדברים בניסיון להזים אותה.
מדובר בתופעה שאמנם אינה ייחודית לישראל אך בשל המצב הביטחוני הרגיש היא משמעותית יותר ממה שקורה בעולם. "לא ייתכן שמשפחות ישמעו על אסון שקרה לבנם או בתם דרך הרשתות החברתיות או כלי תקשורת לא אחראיים", אומרת ראש תחום נפגעים באכ"א, רס"ן אשרת דוק. "צריך להבין מה זה עושה למשפחות, מוסיף פגיעה על פגיעה, אסור שמשפחה תדע על משהו לפני שצה"ל סיפר לה".
על פי הנוהל החדש, בבסיס השלישות ברמת גן פועל חמ"ל נפגעים חדש המאויש תמיד ומוכן לכל אירוע. משימתו העיקרית היא, כאמור, להודיע למשפחה על נפגע - חלל או פצוע קשה - לפני שהיא שומעת על כך מהסביבה, ולנטרל שמועות וסיפורים שאינם נכונים.
"פתחנו נוהל מיוחד לפיו אנחנו עובדים מרגע ההבנה שיש לנו אירוע עם נפגעים", מספרת רס"ן דוק. "קודם כל אנחנו צריכים להבין את סיפור האירוע באופן מדויק, מה קרה, כמה נפגעים יש, לאן פינו אותם ומה מצבם. אנחנו נדרשים לכמה מעגלי זיהוי כבר בשטח כדי לדעת מיהם הנפגעים וכבר מאמתים את כל הפרטים במקום, כולל עבודה מול משרדי הפנים והחוץ. כל זה במקביל לעבודה מול כל גופי הצבא כולל הרבנות הצבאית, דרך מד"א משטרה וכב"ה".
דוק הוסיפה כי נפרסו ברחבי הארץ 1,400 מודיעים שהם בכוננות מסביב לשעון כך שהם יכולים להגיע לכל מקום בתוך 20 דקות. אחרי שהשמות אומתו, היא אומרת, אפשר ללכת אל המשפחות ולבשר למעגל הראשון כולל סבים וסבתות. "בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים שבו נהרגו ארבעה חיילים וחיילות ונפצעו 15, מצאנו את עצמנו רודפים אחרי ההורים שכבר שמעו על הדיווחים בחדשות ורובם פשוט החלו בנסיעה לבתי החולים בירושלים. פגשנו אותם בכניסה לבית החולים ורק שם נאלצנו לבשר להם על מצב ילדיהם".
במקביל להקמת החמ"ל, הצבא מקדם "קמפיין נגד שמועות" שמופץ בחירום או באירועים גדולים וכולל הודעות באתרי האינטרנט בטלוויזיה - סרטונים שמסבירים את הנזק שגורמות השמועות. מספר צוותי מודיעים יוצאים במקביל לכל משפחה כדי להקדים את גל הדיווחים והשמועות הלא רשמיים שעלולים להתפשט.
"יש כאן אחריות של כולנו כאנשים וכחברים בחברה הישראלית", מסכמת דוק. "זה הבסיס לכך שאנחנו שולחים את בנינו ובנותינו לצבא, ערכים של תרבות הדדית. נדרשת רגישות של כולנו והתנהגות אחרת. זה חלק מהבניין שנקרא החברה הישראלית. תרבות הוואטסאפ והשמועות מסוכנת".