כשמטוסי הקרב של "טייסת העמק" שבו השבוע מעוד גיחה, עבור אחד מהם הדבר לא היה כלל מובן מאילו. מדובר במטוס 074, שרק לפני שנה וחצי כמעט והתרסק לחלוטין אל הקרקע, וכבר הוגדר בעבר במצב של "טוטאל לוס". מאז, הוא חזר לפעילות מבצעית מלאה - ואף השתתף בלחימה בעזה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
האירוע שבו כמעט התרסק מטוס הקרב התרחש לפני שנה וחצי והונצח בתמונות שנקלטו במצלמת מסוק שעבר בקרבת מקום. המטוס שהגיע לנחיתה איבד את אחד מגלגליו תוך כדי שנוא נוסע על המסלול וספג נזק כבד. "באותו רגע אני מרגיש שהכנף נופלת עד הסוף. ברור לי מה קורה, אין לי הגה, אני מוציא דיווח שנשבר גלגל ואנחנו נוטשים", משחזר הטייס, סא"ל צ', את אירועי אותו יום.
"בשלב הזה רצים לי בראש כמה דברים במקביל. אני שואל זה באמת קורה לי? ויש אלפית שנייה לפני הנטישה שאתה אומר לעצמך אוקיי, עשיתי מה שיכלתי, והאם אני אצא מזה בחיים? אני מרביץ משיכה בידית המילוט, החופה נעלמת, והנטישה שלי היא אופקית, כמו 'אנגרי בירד'. הכל קורה בחמש שניות", משחזר הטיס את רגעי הפחד.
בחיל האוויר לא ויתרו על המטוס למרות הנזק הרב שהוא ספג, והחליטו לשפץ אותו. "מבחינה כלכלית זה יותר זול מלקנות מטוס חדש", מסביר אל"מ שי, מפקד יחידת האחזקה חיל האוויר. "לא כל אחד יכול לקחת מטוס ולהחזיר אותו חזרה למצב טיסה. מה שאנחנו עושים ביחידה בכני הנסע זה שינוי ייחודי לחיל האוויר הישראלי".
"כשראינו את המטוס, לא האמנו שהוא יוכל לחזור לטוס", מוסיף סא"ל מ', מפקד טייסת העמק. "זה כמו שמכונית תעשה תאונה טוטאל לוס ותשתתף במירוץ פורמולה 1 שנה אחר כך. יחידות האחזקה פה עושות קסמים".
מדובר במטוס עם לא מעט היסטוריה. במלחמת לבנון השנייה הוא הפיל מזל"ט של חיזבאללה ובעזה היה אחד השותפים למבצעי החיסול המשמעותיים ביותר. תושייה של טייסים, נחישות של טכנאים ומהנדסים הביאו לכך שמטוס 074 שוב באוויר.