משרד האוצר ומשרד הביטחון פרסמו היום (שני) את פרטי ההסכם שנחתם ביניהם לקביעת תקציב הביטחון לשנים הקרובות. שני הצדדים התגאו ברפורמות יוצאות דופן שיחסכו לטענתם הרבה מאוד כסף, אבל בדרך הם מסתירים לא מעט פרטים שעשויים לחשוף תמונה קצת אחרת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
הפרטים שפורסמו היום היו חלקיים בלבד וסביר להניח שגם למשרד האוצר וגם למשרד הביטחון יש אינטרס להסתיר את ההסכם. ככל הנראה מדובר בהסכם מלא בחורים, אולי אפילו הסכם כלכלי גרוע, אחרת אין שום הסבר הגיוני לכך שהצדדים מסתירים הסכם ששוויו 300 מיליארד שקלים לחמש שנים.
בעקבות הלחץ הציבורי אמר היום השר כחלון כי יהיה מוכן לפרסם את ההסכם במלואו, אלא ששר הביטחון יעלון טוען כי "הדברים הוצגו בשקיפות וברוחב חסר תקדים". טענתו של יעלון אינה נכונה, משום שכל פסיק בהסכם הזה שווה מיליארדי שקלים ולכן חשוב להבין על אילו הנחות כלכליות הם מתבססים כשהם טוענים לחיסכון.
הדוגמה הבולטת ביותר היא נושא פנסיית הגישור - הכסף שמקבלים קצינים בקבע מרגע השחרור ועד לגיל הפנסיה. מדובר בעלות של מיליארדי שקלים, אך למרות פנייה ישירה למשרד האוצר בבקשה לדעת מה עלות הסעיף - מסמך כזה לא היה בנמצא.
האוצר יקבל גישה ישירה לנתוני התקציב
על פי הנתונים שפרסמו המשרדים, תקציב משרד הביטחון יעמוד על 59 מיליארד שקלים בכל שנה עד שנת 2020. עם זאת, התקציב אינו כולל הוצאות מיוחדות - בהן למשל מעבר בסיסי צה"ל דרומה לקריית ההדרכה או אבטחת שדות הגז של ישראל. למשימות אלו יוקצה תקציב נפרד.
הסיכום קובע לראשונה כי למשרד האוצר תינתן גישה ישירה לנתוני התקציב של צה"ל ומשרד הביטחון והם יהיו שקופים בפניו. בהסכם יש שינוי משמעותי במודל הפנסיה של אנשי הקבע: לפי הסיכום, קצינים שלא יגיעו עד גיל 36 לדרגת סא"ל ישוחררו מהצבא. המשמעות היא שכ-50% מהקצינים ינשרו עד גיל 36. גם הקצינים שיישארו בשירות יפרשו בגיל מוקדם יחסית - עד גיל 42. בכל הנוגע לנגדים, להם דווקא יוארך גיל הפרישה עד 53.
עם זאת, משרדי האוצר והביטחון מסרבים למסור את ההיקף הכספי המפורט והמדויק של השינויים הפנסיוניים הללו ואת השפעתם על התקציב. ההסכם קובע עוד כי יחול שינוי בטיפול בחלק מנכי צה"ל: חיילים שנפגעו שלא במסגרת שירותם הצבאי יטופלו בביטוח הלאומי ולא בידי אגף השיקום. הפרטים המלאים של התכנית הזו טרם סוכמו סופית בידי המשרדים.