בחמאס מגיבים היום לתכנית הסודית שפרסם אמש לראשונה כתבנו אודי סגל במהדורה המרכזית, לפיה יוקם מול חופי עזה אי מלאכותי ובו יהיו נמלי ים ותעופה - במטרה להתנתק סופית מהרצועה.
דובר הרשות הפלסטינית ברמאללה אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הרעיון הוא בגדר "פנטזיה טהורה", וניסיון ישראלי "להסיט את דעת הקהל מהבעיה האמיתית של המצור הישראלי על הרצועה". אתמול דווח כי המהלך דווקא מתואם מול הרשות הפלסטינית - אך לא מול חמאס.
דובר החמאס ברצועה אמר לסוכנות הידיעות, שתכנית הקמת האי על ידי הרשויות בישראל היא למעשה "מאמץ ציוני להפוך את המצור על הרצועה לפעולה בינלאומית".
האי המלאכותי שינתק את ישראל מעזה
האם הפתרון למצב הסבוך מול עזה נמצא דווקא בלב ים? אמש חשפנו כי בתקופה האחרונה נרקמת בישראל תכנית סודית שמטרתה להביא להתנתקות סופית ומוחלטת מהרצועה. מדובר בהקמת אי מלאכותי מול חופי עזה, במה שאולי נשמע תחילה הזוי - אך מקודם בנחישות וברצינות על ידי בכירי המדינה.
את הרעיון הגה שר התחבורה ישראל כץ בידיעת ראש הממשלה נתניהו, ובתמיכה נלהבת של הנשיא שמעון פרס. ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הוזכר כאחד המעורבים בו. לפי דגם אפשרי שהוכן, ייובש מהים במרחק 4.5 קילומטרים מחופי עזה אי שישתרע על 8,000 דונמים ויחובר אליה באמצעות גשר, דומה לזה שמוצב בתחנות הכוח בחדרה ובאשקלון.
על אותו אי מתוכננים לקום נמל תעופה ונמל ימי, לצד אזורים לוגיסטיים, שטחי תיירות ומלונות, מתקני חשמל, מים ועוד. כל אלה נועדו לאפשר לרצועה יציאה לעולם ללא מעורבות ישראלית כלשהי, מבלי שהדבר ייגרור סיכונים ביטחוניים ותוך מתן אפשרות להשתחרר מהסגר הימי והמגבלה החוקית.
כך ניתן יהיה להמשיך במדיניות הסגר על הרצועה, ואילו השליטה באי - שיהיה מפורז - תועבר לידי גורם בינלאומי כלשהו דוגמת נאט"ו, שיפקח על תנועת האנשים מעזה ואליה.
הגישה לאי תתאפשר רק דרך הגשר שיוקם, והמהלך כולו יתואם מול הרשות הפלסטינית ולא תוך מעורבות חמאס בפרויקט. עד כה זכתה התכנית לעניין רב ולתמיכה, ועלותה המשוערת היא 5-10 מיליארד דולרים. הקמת האי על מתקניו צפויה להימשך בין חצי עשור לעשור.