האם הפתרון למצב הסבוך מול עזה נמצא דווקא בלב ים? בתקופה האחרונה נרקמת בישראל תכנית סודית שמטרתה להביא להתנתקות סופית ומוחלטת מהרצועה. מדובר בהקמת אי מלאכותי מול חופי עזה, במה שאולי נשמע תחילה הזוי - אך מקודם בנחישות וברצינות על ידי בכירי המדינה.
את הרעיון הגה שר התחבורה ישראל כץ בידיעת ראש הממשלה נתניהו, ובתמיכה נלהבת של הנשיא שמעון פרס. ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הוזכר כאחד המעורבים בו. לפי דגם אפשרי שהוכן, ייובש מהים במרחק 4.5 קילומטרים מחופי עזה אי שישתרע על 8,000 דונמים ויחובר אליה באמצעות גשר, דומה לזה שמוצב בתחנות הכוח בחדרה ובאשקלון.
על אותו אי מתוכננים לקום נמל תעופה ונמל ימי, לצד אזורים לוגיסטיים, שטחי תיירות ומלונות, מתקני חשמל, מים ועוד. כל אלה נועדו לאפשר לרצועה יציאה לעולם ללא מעורבות ישראלית כלשהי, מבלי שהדבר ייגרור סיכונים ביטחוניים ותוך מתן אפשרות להשתחרר מהסגר הימי והמגבלה החוקית.
כך ניתן יהיה להמשיך במדיניות הסגר על הרצועה, ואילו השליטה באי - שיהיה מפורז - תועבר לידי גורם בינלאומי כלשהו דוגמת נאט"ו, שיפקח על תנועת האנשים מעזה ואליה.
חמאס מחוץ לתחום
הגישה לאי תתאפשר רק דרך הגשר שיוקם, והמהלך כולו יתואם מול הרשות הפלסטינית ולא תוך מעורבות חמאס בפרויקט. עד כה זכתה התכנית לעניין רב ולתמיכה, ועלותה המשוערת היא 5-10 מיליארד דולרים. הקמת האי על מתקניו צפויה להימשך בין חצי עשור לעשור.
על תכנון הפרויקט אמון צוות מומחים שעוסק במלאכה כבר שלושה חודשים, וממתין למתן אור ירוק מצד ראש הממשלה. בין היתר, ניתן יהיה להתייחס לשטח האי במסגרת הסכם לחילופי שטחים במשא ומתן להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים. בהיעדר יוזמה מדינית שנראית באופק, נראה הפרויקט כמשברוח רענן מצד ממשלת נתניהו.