לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה אתמול תביעה ייצוגית על סך 8.2 מיליון שקלים נגד מפעל הפיס בשל הטעיית ציבור המהמרים בכל הקשור להגרלת 123 של הפיס.
כזכור, פנה השבוע ארגון אמון הציבור לממונה על ההגרלות במשרד האוצר בקריאה לכפות על מפעל הפיס לחדול מההטעיה ולבדוק את כלל פרסומיו באשר להגרלות המתקיימות.
הגרלת ה-123 היא הגרלה יומית המתקיימת שבעה ימים בשבוע, ובה על המשתתף לנחש שלושה מספרים בין אפס לתשע שיעלו בגורל על פי סדר הופעתם. התביעה מתייחסת למשחק המשולב, שבו ארבעה סוגי פרסים - הראשון שבהם הוא סכום הגדול פי 100 מסכום ההימור.
באמצעות עו"ד רם גורודיסקי טוענים התובעים כי מפעל הפיס מציג כאילו סיכויי הזכייה בפרס השני (ניחוש שלושה מספרים לא לפי הסדר) הם 1:200, אולם מצג והצהרה זו אינם אמת ובמקרים מסוימים הסיכוי מגיע ל-1:500.
סיכויי הזכייה - סטטיסטיקה למבינים בלבד
על-פי מצגי הנתבעת, התוחלת המשולבת של ההגרלה 123 (כלומר, הציפייה של המשתתפים בהגרלה לזכות בהחזר כספי בשיעור מסוים על השקעתם בהגרלה) אמורה להיות בשיעור של 60.34%, אך בפועל מגיעה לשיעור של 58.2% בלבד.
ההפרש מתורגם לסכום של 2,596,528 שקלים, ובתוספת ריבית והצמדה על 3.5 שנים נטען כי הנזק עומד על 3.2 מיליון שקל. התובעים טוענים עוד כי יש לפצות את הקבוצה גם על עוגמת נפש בסך חמישה מיליון שקלים - כך שסכום התביעה הכללי הוא 8.2 מיליון שקל.
יש לציין כי בעקבות פניית אמון הציבור שינה לבסוף מפעל הפיס את הפרסום המדובר באתר האינטרנט שלו. דובר ארגון אמון הציבור, אייל גולדמן, טען: "מצער כי מפעל הפיס, גוף ציבורי הפועל בתחום רגיש במיוחד, לא טרח להסיר את הפרסום המטעה שבו הודה עד לפניית הארגון לרגולטור".
"אנו שמחים כי צרכן מודע התריע על הפרסום המטעה וחסך עוגמת נפש וכסף רב לציבור גדול של צרכנים בישראל. הגשת תביעה ייצוגית היא דרך ההתמודדות היחידה לעצור חברות הפוגעות בצרכנים", אמר בנוסף גולדמן בתגובתו.