בית המשפט המחוזי בפתח תקווה דחה את הדיון שבו היה אמור להיות מוצג הסדר הטיעון עם הנאשמים בתאונת הרכבת בתחנת בית יהושע שארעה בחודש יוני 2006. הדיון נדחה לאחר שבית המשפט נעתר לבקשת בני משפחתה של אחת ההרוגות בתאונה, שציינו בפניו כי פרטי ההסדר טרם הוצגו להם על ידי הפרקליטות.
השופט זכריה כספי דחה את אישור הסדר הטיעון לתאריך ה-23 במרץ. ההחלטה התקבלה לאחר שאחיה של מיטל כהן ז"ל, שנהרגה בתאונת הרכבת בבית יהושע, פנו בקריאה נרגשת לבית המשפט על מנת שלא יאשר את העסקה שהתגבשה בחודשים האחרונים.
ההסכם הכה את משפחת כהן בתדהמה. בני המשפחה גילו אתמול בשעות הערב על ההחלטה בצפייה בחדשות. הם הגיעו לבית המשפט על מנת למחות על ההחלטה לא להעמיד לדין אף לא אחד מבכירי הרכבת.
דרור ואתי כהן פנו, דרך עורך הדין המייצג את המשפחות, לשופט זכריה כספי על מנת שידחה את אישור העסקה. בשלב מאוחר יותר נעמד דרור בפני השופט ואמר בקול רועד: "קשה לי לתפוס את המחשבה שמישהו יסכים לכך שהאחראים למוות לא יקבלו עונש".
ההסכם שגובש: בכירי הרכבת לא ישלמו את המחיר
בית משפט השלום באשקלון הרשיע היום במסגרת הסדר טיעון את רכבת ישראל בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, זאת בעקבות תאונת הרכבת הקטלנית שאירעה ברבדים ביוני 2005 בה נהרגו שבעה בני אדם וכ-250 נפצעו, ותאונה נוספת שאירעה שבועיים לאחר מכן סמוך למושב אחוזם בה נפצעו 64 בני אדם.
על פי כתב האישום המותקן, בבוקר התאונה שאירעה ב-21 ביוני סמוך לרבדים, נהג משאית שהגיע למסילה לא ציית לתמרור עצור שהוצב בכיוון נסיעתו, והמשיך בנסיעה. נהג הקטר ברכבת שהגיעה מצפון, לא הצליח לבלום והתנגש במשאית חזיתית במהירות 124 קמ"ש.
בכתב האישום מפורט כי התאונה, על תוצאותיה הקטלניות, אירעה עקב רשלנותה רכבת ישראל, ש"לא נקטה באמצעי זהירות סבירים למניעת תאונה, מכיוון שלא הציבה משגיח במפגש בכל שעות תנועת ולא הקימה מחסום אוטומטי במפגש".
קנס בגובה יותר מחצי מיליון שקלים
מפרקליטות מחוז דרום נמסר כי מדובר בהרשעה תקדימית של רכבת ישראל בעבירה מסוג זה. כחלק מהסדר הטיעון שהושג עם נציגי הרכבת, העונש שהוטל עליה הוא הקנס הגבוה ביותר הקבוע בחוק ועומד על 527,100 שקלים.
בנוסף, כחלק מההסדר, אחד מהבכירים ברכבת, סורין שיוביץ, הורשע בעבירה של מעשה פזיזות ורשלנות והוטל עליו עונש של שירות לתועלת הציבור. יש לציין כי על פי הסדר הטיעון, לשיוביץ אין אחריות ישירה לגרימת התאונה, אלא הוא נושא באחריות לגבי חלקו בנוגע לאירועים שקדמו לתאונה.
"בעיני הפרקליטות, ברגע שרכבת ישראל נטלה האחריות לגרימת מותם ברשלנות של הקורבנות באירוע, האינטרס הציבורי בא על סיפוקו", נמסר ממשרד המשפטים.
השופט חיים נחמיאס ציין בגזר הדין: "אין ספק שגזירת הדין היא חשובה מכל בחינה שהיא, אך בנוסף לה שמחתי לשמוע שלקח מהאירועים נשוא כתב אישום זה לאמור שתי תאונות קשות, קשות ביותר נלמדו והלקחים הוסקו והמסקנות כבר מיושמות. מי ייתן שמקרים שכאלה או דומים להם לא יישנו".