בית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע פסק השבוע כי רכבת ישראל תפצה נוסע בגין עוגמת נפש בסכום של 500 שקל, בעקבות צפיפות ותנאים בלתי סבירים במהלך נסיעה.
רק לאחרונה נדחתה תביעה ייצוגית נגד הרכבת בשל איחורים בטענה כי מדובר בגוף ציבורי שאינו עסקי, ולכן לא ניתן לתבוע אותו בהליך כזה. אלא שבית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע סבר אחרת וקבע כי פסיקה כזאת מקלה עם הרכבת: "בין התובע לבין הנתבעת נקשרו יחסים חוזיים. ציפיות של לקוח הוגן וסביר הן, כי יהיה לו מקום ישיבה ברכבת, כי ברכבת יהיו שירותים תקינים, וכי מערכות מיזוג האוויר והכריזה יפעלו כראוי", קבעה השופטת (בדימוס) רות בהר.
את התביעה הגיש נוסע אשר טען כי במהלך נסיעה בחופשת סוכות, הייתה צפיפות גדולה ברכבת. לטענתו, אנשים ישבו במעברים ועל השולחנות, על הרצפה ומספר אנשים ישבו על שני כיסאות וכל תאי השירותים היו סגורים והמיזוג לא פעל. התובע פנה בתלונה להנהלת הרכבת והיא הציעה לו כפיצוי שני כרטיסי נסיעה.
הרכבת: פעלנו במתכונת מיוחדת
בכתב ההגנה, ציינה הרכבת כי היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של מדינת ישראל, טיעון שכאמור נפסל על ידי בית המשפט מאחר ואינו מהווה מניעה לתביעה נגדה. לגבי האירועים, טענה הרכבת, כי היא פעלה במתכונת מיוחדת על מנת להקל את תופעת הצפיפות בחג: "הרכבת אינה מוביל פרטי, כי אם מוביל ציבורי והאינטרס הציבורי, שיקולי יעילות, אינטרס ההסתמכות של הציבור, שיקולי סבירות השירות ומגבלות תשתית וצדק חלוקתי מחייבים העלאת נוסעים לרכבת גם אם היא צפופה", נטען.
"ציפייה של נוסע סביר היא, כי יהיה לו מקום ישיבה, וכי לא יימכרו כרטיסים בכמות בלתי מוגבלת לכל הדורש", פסקה השופטת והוסיפה: "התובע טען, כי למרות העובדה שהמדובר היה בחול המועד סוכות, כאשר ידוע שיש צפיפות גדולה, הרכבת הייתה עם 6 קרונות בלבד. טענת נציגת הנתבעת, כי הרכבת נערכה מבעוד מעוד לאפשרות של צפיפות, נטענה רק בסיכומים, ואין לה זכר בראיות", כתבה.
בית המשפט כאמור, חייב את הרכבת לפצות את התובע בסכום של 500 שקל ולחייבה גם בהוצאות משפט באותו סכום.