הנוהל המפלה של "ישראייר נחשף - והוביל לקנס משמעותי: אנשי החברה דרשו להוריד צעירים ערבים מטיסה לאילת בשל "שיקולי ביטחון" ותקנות, שלמעשה אוסרות על הטסת חמישה בני מיעוטים יחד. הצעירים ניהלו מאבק משפטי במשך שלוש שנים וטענו לאפליה - ובשבוע שעבר בית המשפט חייב את החברה לפצות את הצעירים בכמאה אלף שקלים. כעת נחשף פסק הדין החריף בו קבעה השופטת: "הנתבעים השפילו את התובעים ברבים ופגעו בכבודם".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
התקרית המדוברת אירעה בחודש אוגוסט 2012, אז ביקשו חמשת הצעירים לעלות על טיסת ישראייר מאילת. לאחר שעברו את שלב הבידוק הביטחוני ועלו להתיישב במטוס, הבחינו הנוסעים כי ההמראה מתעכבת. כעבור מספר דקות של המתנה נקרא אחד מהם לגשת לפתח המטוס, שם הסבירה לו נציגת צוות הביטחון כי לנוכח הנחייה ביטחונית האוסרת על הטסת חמישה בני מיעוטים יחדיו – יהיה עליו על אחד מחבריו לרדת מהטיסה.
"הייתי בהלם", סיפר התובע איוב אבו-סבית בכתב התביעה. "הסברתי להם שלפני שבוע טסנו בטיסת 'אל על' ושלא אמרו לנו כלום על זה, אך הקצינה הייתה עקשנית ואמרה לי כי אחד מאיתנו חייב לעזוב את המטוס מיידית כדי שיוכל להמריא".
כל מאמציו של התובע לקבל הסברים לדרישה התמוהה נכשלו ותסכולו הלך וגבר. "הייתי מיואש ורציתי לקבל הסבר להתרחשות הדברים", אמר. "פניתי אל הדייל שעמד בסמוך אלינו ושאלתי אותו האם מדובר בהתנהלות מקובלת. תשובתו הייתה: 'אני לא מתערב'".
במקביל הבחין התובע בצעיר בן 18, שהתברר מאוחר יותר כאחיו של זמר מוכר, העומד מחוץ למטוס וממתין שאחד מהם ירד ויפנה עבורו מקום בטיסה. בתגובה הבהיר התובע לצוות הביטחוני כי אין בכוונתו להתפנות מהמטוס ושב להתיישב במקומו. עו"ד ארי שמאי שהיה גם הוא על אותה הטיסה הביע גם הוא את מורת רוחו מהדרישה ואמר לתובע כי הדרישה שהוצגה לו מנוגדת לחוק. רק כעבור שעה של עיכוב, שבמהלכה ספגו איוב וחבריו הפצרות משפילות מצד נוסעים אחרים במטוס, המריא לבסוף המטוס בדרך ליעדו.
"לא היה שיקול ביטחוני שהצדיק הורדת נוסע"
במסגרת בירור נסיבות האירוע במסגרת תביעה שהגישו חמשת הנוסעים נגד חברת ישראייר ורשות שדות התעופה, גלגלה חברת התעופה את האחריות לתקרית לפתחם של אנשי צוות הביטחון של הרשות, האמונים באופן בלעדי על כל נושאי האבטחה והביטחון במתחם. ברשות שדות התעופה הדפו את הטענות וקבעו כי לא היה כל שיקול ביטחון שהצדיק הורדת נוסע מהמטוס. עוד הוסיפו ברשות כי פרטי המקרה מצביעים על ניסיון של חברת ישראייר להוריד נוסע מטיסה מסיבותיה שלה באמתלה ביטחונית.
גם בית משפט השלום בראשון לציון התרשם כי בטענותיהן נתלו שתי הנתבעות בהנחיות ביטחון חסרות גיבוי ראייתי, ופעלו באופן שרירותי תוך ניצול לרעה של סמכויותיהם בתחום הביטחון ללא כל הצדקה עניינית ומתוך מטרה להסדיר טיסה של נוסע אחר על חשבון בן מיעוטים.
"הנתבעות חטאו כלפי התובעים בהפרת חוק איסור ההפליה, והפלתה את התובעים על בסיס מוצאם", כתבה השופטת ד"ר אורלי סורוקר בפסק הדין. "הנתבעות חטאו כלפי התובעים גם בעוולות נזיקיות כלליות, בכך שלא כיבדו את הזכות החוקתית לשוויון במתן שירות ציבורי, השפילו את התובעים ברבים ופגעו בכבודם. יהודים ולא יהודים הם אזרחים שווי זכויות וחובות במדינת ישראל".
"מעבר לכך, לא רק שערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם דורשים הפליה על בסיס דת ולאום, אלא שאוסרים הפליה ומחייבים שוויון בין דתות ולאומים", ציינה השופטת. בתום נימוקיה פסקה השופטת כי על רשות שדות התעופה וחברת ישראייר לפצות את אבו-סבית בסכום של 25 אלף שקלים ולפצות כל אחד מארבעת חבריו ב-20 אלף שקלים.
מחברת ישראייר נמסר בתגובה: "מערך הביטחון והאבטחה של התעופה הישראלית ובכלל זה חברת ישראיר מנוהל ומכוון על ידי השב"כ. לישראיר אין כל השפעה על תהליכי הבידוק. התהליך הביטחוני איננו מבוצע על ידי עובדי ישראיר לא בארץ ולא בחו"ל". מרשות שדות התעופה נמסר: "רש"ת אחראית לשלומם של 20 מליון נוסעים בשנה ופועלת בהנחיית הגורמים המנחים בישראל. הרשות תלמד את פסק הדין".
הדיווח הראשון הגיע אל המייל האדום של חדשות 2 Online. גם אתם מוזמנים לשלוח אלינו סרטון, תמונה, סיפור או קישור לאתר שיעניין את כולנו. סיפור טוב במיוחד עשוי להתפרסם גם במהדורה המרכזית של חדשות 2.