בחורף האחרון דיווחה רשות העתיקות על שריפה של ממצאים שהוצאו בחפירות הצלה ליד עפולה. תחילה אולי אפשר היה לחשוב שמדובר במערכה נוספת במאבק שמנהלים גורמים חרדים קיצוניים נגד ארכיאולוגים, אבל באוויר הורגש ריח חזק ואחר - של שנות היסטוריה ארוכות שנשרפו על ידי משחיתי אתר חורבות טבת.
קרן קובלו-פארן, מנהלת החפירות במקום, עמלה על איסוף שברי הפריטים העתיקים שנהרסו - חוויה קשה שכבר עברה לפני כן. "זאת הפעם השנייה שהם שורפים את הדברים שלי", היא סיפרה בתסכול. "התחושה היא כמו לספוג אגרוף בבטן, מרגישים ששדדו אותנו. יכולנו ללמוד כאן דברים על העבר שלנו, ובמקרה הזה - על ממלכת ישראל".
אבל גם הניסיון שצברה בהתמודדות עם מצבי ונדליזם דומים לא הצליח להקל על תחושותיה הקשות. "יש פה איזשהו אבסורד", הסבירה קובלו-פארן. "הרי הם אמורים להיות שמחים שאנחנו חופרים מבני ציבור של תפארת ישראל".
איך הפך מנהל רשות העתיקות למטרה?
הקרב בין הצדדים נמשך כבר שנים. החוק מחייב את רשות העתיקות לחפור בכל מקום שבו מעוניין יזם לפתח את הקרקע - ואילו החרדים עוצרים את הבנייה בכל אתר שבו התגלו קברים. המדינה משלמת מיליוני שקלים רק כדי למצוא מעקף לבעייה - וכך היה גם במקרה של חורבות טבת. במסגרת העבודות לקראת סלילת כביש עוקף עפולה נחשף באורח מקרי מבני ציבורי נדיר מסוגו מימי בית ראשון.
עם התקדמות החפירה התגלה מספר רב של קברים, כך שהיה ברור שהעבודות ייעצרו - אלא שאז עוד לא היה ברור שמדובר רק בשכבה הראשונה בסיפור. באפריל האחרון, בחורבת חנות שליד בית שמש, רוססה כתובת קיר - שכוונה ישר לעבר מנהל רשות העתיקות, שוקה דורפמן. "שוקה, אתה הבא בתור", נכתב שם. מתחת לאותו הקיר נהרס פסיפס בן 1,500 שנים.
הרס דומה ניכר לפני כשבועיים גם באתר חמת טבריה. ראש העיר זוהר עובד, חובב ארכיאולוגיה, התקשה להשלים עם הפגיעה הגסה בעתיקות - והחליט לשתף את המשטרה ואת הציבור במה שבאמת מתרחש מתחת לפני הקרקע וגורם לנזקים בלתי הפיכים לתיעוד וחקר ההיסטוריה. את האצבע המאשימה הוא הפנה לעבר אנשי ארגון אתרא קדישא בראשות הרב דוד שמידל, שמובילים את המערכה נגד בנייה במקום שבו קיימים קברים עתיקים.
"אתם נוגעים בפצצת אטום"
במשך שנים היה שמידל הפוסק היחיד בשאלת קיומם של קברים באדמות המיועדות לבנייה. אלא שאחרי האירועים האלימים שליוו את הקמת חדר המיון התת-קרקעי בבית החולים "ברזילי" באשקלון לפני כשנתיים, החליטו במשרד הדתות וברשות העתיקות להפסיק את שיתוף הפעולה עמו. במקומן, העדיפו לקבל את שירותיהן של עמותות אחרות - מתחרות. אז החל גל ההטרדות והוונדליזם.
"אחד היזמים הגדולים במדינת ישראל ובעולם, שלא אנקוב בשמו, התקשר אליי באישון לילה ואמר לי - אני לא בונה", סיפר. "הרב שמידל רודף אחריי ואני לא מוכן לעבור את הסיוט הזה אם לא ייפתר סיפור הקברים. באתי למשרד של הרב שמידל ואמרתי - איפה שיש קברים - לא ייבנה דבר, והיכן שאין - ייבנה. באותו הרגע נגמרה הפרשה כי הוא הבין שהוא לא יוכל להוציא כסף".
וידוי חושפני דומה לזה של ראש העיר טבריה לא הסכים לערוך אף לא אחד מבין בכירי הנדל"ן האחרים בארץ, שכבר נאלצו להתמודד עם התופעה. עם זאת, מבלי להזדהות, אמר יזם בנייה בכיר על התופעה: "אתם נוגעים כאן בפצצת אטום. יום אחד הופיע אצלי באחד מאתרי הבנייה אדם שהזדהה כנציג של אתרא קדישא ואמר לי שיש חשד להימצאות קברים במקום - זאת, למרות שבמקום לא היו מעולם קברים".
מאותה הנקודה, החל הסכסוך בין היזם לבין אנשי אתרא קדישא להיתגלגל כמו כדור שלג. "הטרדות, איומים, הפגנות מתחת לביתי", הוא מנה את חלק מהדברים שעמם נאלץ להתמודד. "היו גם יורקים על בני משפחתי. בסוף הייתי צריך להסתדר איתם. מי שחכם - מסתדר איתם מראש".
ומהו, למעשה, אותו "סידור"? "הרב שמידל מתוחכם", סיפר בכיר הנדל"ן. "הוא לא ביקש ממני כסף באופן ישיר אלא הלך לאחד הנדבנים שלו ואמר - תראו איך נלחמתי על הקברים באתר הזה. הוא קיבל הרבה מאוד כסף עבור האנשים שלו. זו קבוצה קטנה וקיצונית עם השפעה גדולה שמהלכת אימים - ומדינת ישראל חייבת לשים לזה סוף".
פרטים בעייתיים נוספים השמיע אהרל'ה יקטר מ"האגודה למניעת חילולי קברים" - ארגון מתחרה לאתרא קדישא. "שמענו מיזמים דברים נוראיים, הוא סיפר. "הרבה מאוד כסף בתמורה לכסף תעשייתי. זה פרוטקשן. ככה זה בהרבה מקומות בארץ, לא רק במה שקשור בקברים".
יקטר אומנם מתחרה לרב שמידל - אבל דברים ברוח דומה אמר גם גורם משטרתי בכיר, שהגדיר את התופעה: "תעשייה שמגלגלת הרבה מאוד מיליונים, כמו סוג של סטארט-אפ". לדבריו, "הדברים האלה הם בדיוק כמו מה שקרה בפרשת הסחיטה באתר האינטרנט של 'בחדרי חרדים'. מישהו מנצל כאן את החולשה של יזמי הבנייה. היום הם מבינים שהם אומנם יכולים לקבל שטח אדמה, אבל לא יוכלו לממש את הבנייה בו - אלא אם ישלמו. היזמים אכן נכנעים ומשלמים".
הרב שמידל עצמו מנהל אורח חיים צנוע. הוא מתגורר בבני ברק וכל מי שבא במגע עמו העיד כי הוא משוכנע שכל מעשיו - לשם שמיים הם. הם נקבו ב"מאכערים" שלהם נתן את העבודה כגורמים לבעיה. בשיחה עם שמידל עצמו הוא נמנע מלהשיב על השאלות המהותיות אך אמר, באשר לאפשרות לכך שקיימת תחרות בין אתרא קדישא לבין ארגונים אחרים, כי "זו לא המילה המתאימה - יש קבוצה נוספת ואין בינינו תיאום".