בעקבות התחקיר שהתפרסם אמש במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, בו דווח כי סוכנות "מזרח" אינה מעניקה שירות לאזרחים ערבים, עמותת "יוזמות קרן אברהם" פנתה היום במכתב חריף למנכ"ל חברת דואר ישראל חיים אלמוזנינו, בדרישה להפסיק לאלתר את ההתקשרות עם סוכנות הביטוח המספקת את שירותי ביטוח הרכב עבור הדואר. עמותת "יוזמת קרן אברהם" פועלת לשילוב ושוויון בין יהודים לערבים.
על פי התחקיר, סוכנות "מזרח" המפעילה עבור "דואר ישראל" את שירותי הביטוח המוצעים בסניפים מנהיגה מדיניות ברורה ומכוונת לפיה ערבים אינם רצויים בין קהל הלקוחות. מהתחקיר עולה כי האפלייה מתבצעת הלכה למעשה, גם בהנחיות הכתובות וגם באופן מעשי בשטח.
במכתבם למנכ"ל הדואר, הבהירו מנהלי "יוזמות קרן אברהם" כי לא יעלה על הדעת שחברה ממשלתית תאפשר לנותני שירותים הפועלים תחת חסותה לפעול באפליה חמורה ומתוכננת נגד מי שמהווים 20% מאזרחי המדינה. "במידה שתנאי ההסכם עם סוכנות הביטוח אינם מאפשרים את הפסקתו באופן מידי אנו דורשים כי תפעל להפסקת הנוהג הפסול וליצירת מנגנוני פיקוח על פעילות סוכנות הביטוח, שיהיו כפופים לך באופן ישיר", כתבו מנהלי העמותה למנכ"ל הדואר.
עוד צוין במכתב כי התנהלות זו של סוכנות "מזרח" מהווה גילוי חריף ומסוכן של גזענות וכי על דואר ישראל מוטלת האחריות לעצור את התופעה באופן מידי ולשדר בכך מסר חשוב לאזרחי ישראל בכלל ולאזרחיה הערבים בפרט.
פנייה טלפונית ממחישה את ההבדלים ביחס
כאמור, מי שמספקת את שירותי הביטוח של "דואר ישראל" היא סוכנות הביטוח "מזרח" - ולשם הדגשה: לא "אורן מזרח שבבעלות "הפניקס" - שזכתה במכרז ומבטחת את כלי הרכב בשם החברה. פנייה טלפונית לסוכנות בבקשה לקבלת הצעת מחיר לפוליסה ממחישה באופן כמעט בדיוני את ההבדלים בין היחס שניתן למי שמזוהה כיהודי, לעומת התשובה שמקבל בעל מבטא ערבי.
כך התנהלה שיחה בין נציג "מזרח" לבין תחקירנית יהודיה, שביקשה בטלפון לקבל הצעת מחיר לביטוח חובה וצד ג' עבור הרכב שלה.
"אני מתקשרת בנוגע לביטוח רכב. אופל אסטרה 1998. חובה + צד ג'", אמרה התחקירנית - ונשאלה על ידי המוקדן: "שלילת רישיון הייתה בשלוש השנים האחרונות?". היא השיבה: "מעולם לא הייתה לי" - ונענתה מיד בהצעת מחיר: "ביטוח החובה שאני רואה בשבילך זה 1,772 שקלים. ביטוח צד ג' - 994 שקלים. איך זה נשמע לך?".
מבטא ערבי בצדו השני של הקו: "מה השם שלך, עוד הפעם?"
כך הסתיימה השיחה - כשבחלוף חמש דקות בלבד קיבלה מתעניינת יהודיה את הצעת המחיר לביטוח שבה חפצה. אבל אם הפנייה שמתקבלת ב"מזרח" היא מצד אזרח בעל מבטא - וגם שם - ערבי, מדובר בסיפור שונה לגמרי.
"רציתי לבטח את המאזדה שלי", נאמר בשיחה עם נציגת החברה - כשהמבטא הערבי ניכר בבירור. "איך קוראים לך?", הוא נשאל - ומשיב: "יוסוף. כמה זה יעלה חובה וצד ג'?". אולי כדי לוודא, אומרת מוקדנית הביטוח שוב: "מה השם שלך עוד הפעם?" - "יוסוף", הוא אומר לה. "תשמע יוסוף, אני צריכה שתשלח לי בדואר שלוש שנים אחורה שאין לך תאונות, ואז אני יכולה לעשות לך הצעת מחיר".
יוסוף תוהה לפשר העניין ושואל את המוקדנית: "אבל כאילו רק את ההצעת מחיר - למה את צריכה את הטופס?". הוא נענה בבירור על ידיה: "אני לא יכולה לעשות הצעת מחיר בלי הטופס הזה. ככה אנחנו עובדים. מה אני אעשה?".
ההנחיות ברורות בנהלים ובשטח: לא מבטחים "בני דודים"
אבל המקרה של יוסוף אינו חריג או פרטני, אלא מהווה חלק ממדיניות ברורה ומעוגנת היטב במסמכי ובהנחיות החברה - שלא לבטח "בני דודים". אותו כינוי שחוק לערבים.
בטפסי העבודה של חברת "מזרח" מונחים עובדי הסוכנות באופן מפורש לדחות באופן אוטומטי בקשות לביטוח שמתקבלות מצד אותם "בני דודים". הטקטיקה שבה נעשה הדבר היא באמצעות ניהול מלחמת התשה מול הלקוח הלא-רצוי, עד שירים ידיים ויתייאש.
עבור מי שעדיין הטיל ספק, כך תועדה שיחה שהבהירה לגמרי את אותה המדיניות בין עובדת ב"מזרח" לבין מנהלת בסוכנות. "הוא בן דוד... עכשיו זה הרכב הראשון שלו, אז אין לו היעדר תביעות לשלוח בעצם".
המנהלת לא היססה והשיבה לה: "אבל הוא 'בן דוד' גם. לא מבטיחים בלי היעדר תביעות, אנחנו מצטערים. אי אפשר. אנחנו לא בנק. ככה עובדת הסוכנות. אין לו שום ברירה, אז הוא ילך לחברה אחרת. הכי קל בעולם".
למען הסר ספק, חידדה העובדת את שאלתה ונענתה על-ידי המנהלת: "אבל אם הוא לא 'בן דוד', אין לי בעיה לבקש ממנו, נכון? אני יכולה לבטח אותו בלי היעדר תביעות אם הוא לא 'בן דוד'?". התשובה הייתה קצרה וברורה: "בלי היעדר תביעות אפשר, כן".
"לא מבטחים בני דודים. נפטרים מזה וזהו"
הסוכנת הפנתה את תשומת לבה של המנהלת למצב שאליו נקלעה ואמרה: "אני עם לקוח על הקו והוא רוצה הצעה לצד ג' ולחובה. הוא ערבי". המנהלת מצדה קבעה: "אז לא. אין מה לעשות. לא מבטחים בני דודים... זאת ההוראה. אומרים להם לשלוח טופס מקורי אלינו והרבה כבר לא עושים את זה, אז ככה נפטרים מזה וזהו".
עם תנאי קבלה שכאלה, קשה מאוד להניח ש"בני דודים, רבים אכן צלחו את כל המשוכות שהציבו להם באופן מכוון ב"מזרח" כדי שלא להעניק להם את שירותיהם.
מזכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, הגיב בזעזוע על הפרשה: "מדובר במקרה חמור מאוד של התנהגות גזענית שמחלחלת לתוך החברה הישראלית וגם למגזר העסקי והציבורי. מי שאיפשר לרבנים להסית ולא להשכיר דירות לערבים מתמודד עכשיו עם מדינה שלמה שהגזענות בה משתוללת".
המפקח על הביטוח במשרד האוצר מסר לחדשות 2 בעקבות הכתבה כי הוא מבקש לקבל לידיו את המסמכים שהוצגו בה, כדי לפתוח בחקירה ובבדיקה של הדברים. הוא הדגיש כי "אנו רואים בחומרה כל פעילות לא נאותה של חברה או סוכנות לביטוח שמבוססת על שיקולים לא מקצועיים".
מחברת "מזרח" נמסר כי היא "סוכנות ביטוח ולא חברת ביטוח, וככזו הוא פועלת בהתאם להוראות ולהנחיות של חברות הביטוח".
ב"דואר ישראל" מסרו בתגובה: "אנו מעניקים שירות שווה לכל אזרחי ישראל ומעבירים את המידע לסוכנות 'מזרח' לפי רצון המבוטחים. סוכנות הביטוח 'מזרח' מבטחת את הפונים על פי נהליה ועל פי מדיניות חברות הביטוח".