כרטיס "רב-קו" הפך בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מהארנק של כל משתמש בתחבורה הציבורית. כשהרב-קו אובד או נגנב זה בוודאי לא נעים, אבל לציבור הסטודנטים בירושלים זה לא רק לא נעים, זה קנס של ממש: סטודנט שמאבד את כרטיס הרב-קו שלו נאלץ לשלם 150 שקלים ולהביא אישור על גנבה מהמשטרה, או אישור אובדן מעורך דין, כדי להוציא כרטיס חדש.
"כבר חודש שאני משלם על נסיעות למרות שקניתי רב-קו שנתי", אומר חן עוזרי, סטודנט לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מהאוניברסיטה העברית שאיבד את כרטיס הרב-קו שלו. "אני עובד ולומד במקביל, כמו רוב הסטודנטים, ואין לי זמן לחפש עו"ד שיסכים לחתום לי על תצהיר שאיבדתי את הכרטיס. אחר כך, אני אמור לשלם את הקנס במקום אחד ושוב לעמוד בתורים ארוכים בשביל להוציא כרטיס חדש במקום אחר".
"על הרב-קו יש את השם ואת התמונה שלי, כך שאיש לא יכול להשתמש בו במקומי", מדגיש עוזרי. "הכרטיס לא נגנב, והרי גם אם היה נגנב - כמה אנשים שנגנב להם הארנק באמת הולכים למשטרה?". הקנס גם הוא מוגזם בעיניו: "150 שקל לסטודנט שגם ככה בקושי גומר את החודש, גר בשכירות ועובד במשרה חלקית בשכר מינימום זאת הוצאה לא מבוטלת. הקנס, ההתרוצצויות והאישורים גורמים לכך שבשורה התחתונה, סטודנטים ירושלמים שמאבדים או נגנב להם הרב-קו לא מוציאים אותו מחדש", אומר עוזרי.
אגד: זהו נוהל של משרד התחבורה; משרד התחבורה: אין נוהל כזה
מחברת אגד נמסר בתגובה: "כרטיס רב-קו המוטען בהסדר סטודנט תקופתי הוא בעל ערך רב. מדובר בכרטיסים שמוטענים בערכים גבוהים מזה של חופשי חודשי רגיל ונעים בין 363 שקלים ל-3,612 שקלים. על מנת לצמצם מקרי אובדן וניצול בלתי מוצדק של ההטבה לסטודנטים נקבע שמחיר ההנפקה המחודשת לכרטיס יעמוד על 150 שקלים. יש לציין כי תנאי זה, כמו גם אישור משטרה או עו"ד, הם באישור משרד התחבורה וכתובים במפורש בהסכם הנפקת הרב-קו, עליו חותמים הסטודנטים בטרם ההנפקה".
במשרד התחבורה לא מכירים את הנוהל: "נוסע שאיבד את כרטיס הרב-קו שברשותו, או שכרטיסו נגנב, נדרש לשלם 10 שקלים עבור עלות הנפקת כרטיס חדש. מעבר לסכום זה לא נגבה כל תשלום. אין צורך בהצגת אישור מהמשטרה או מעורך דין ומספיקה הצהרה של בעל הכרטיס", נמסר ממשרד התחבורה. יש לציין שבכל הקשור לחברת "דן" אכן הסכום הוא 10 שקלים, כך שקשה במיוחד להבין מדוע הסטודנטים בירושלים צריכים לשלם הרבה יותר.
נראה כי הסטודנטים משלמים את המחיר על חוסר התיאום בין אגד למשרד התחבורה. במציאות בה אין לסטודנטים בירושלים אפשרות להשתמש בכרטיס אחר זולת הרב-קו, הם נאלצים לבזבז כסף וזמן יקר על פרוצדורות מנהלתיות מסובכות שבסופו של דבר רק מרחיקות אותם מהתחבורה הציבורית.