כל מי שצפה בסרטי אקשן מכיר את הסצינה הכל כך פופולרית - מכונית מתגלגלת במדרון או נופלת מגבעה או צוק - ואז מתפוצצת בבום גדול ומתלקחת באש הבוערת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
תאונות דרכים רבות בארץ ובעולם מחריפות במקרים רבים בעקבות דליקת הסולר או הדלק שבמיכל, מה שמקשה מאוד על הצלת חיי אדם בכלי הרכב. בשנים האחרונות ישנו ניסיון להתמודד עם הצרה הזאת, ואחד הפתרונות אותם פתחו הוא רשת אלומיניום שמוגדרת כפטנט של חברה שוויצרית בשם EXPLOSAFE.
ההתקן שכבר נמצא בכלי הרכב של צבא ארה"ב בנקודות החיכוך כמו עירק ואפגניסטן, ואף בחלק מן המטוסים בחברות טיסה בינלאומיות, מהווה אפשרות להתמודדות עם פיצוץ הן מתאונה והן על רקע חבלני.
"כשהרשת מוכנסת למיכל הדלק היא הופכת את המיכל למוגן מפני אש, פיצוץ וירי", מספר אבי זברו, שמשווק כיום את המוצר בארץ. "אפילו פגיעה במיכל כתוצאה מתאונה לא תגרום לרכב להתפוצץ או להידלק". הרשת שמוכנסת לכל מיכל וממלאת אותו לגמרי תופסת נפח של כ-1.5% מכלל נפח מיכל הדלק, ולא משפיעה בצורה משמעותית על תכולתו.
התקנת הרשת אמנם לא זולה יחסית, אבל בחברה מדגישים כי מדובר בהשקעה חד פעמית, שיכולה לבוא על חשבון פגיעה רבה יותר בעתיד. כל מיכל דלק, סולר או גז אשר עלולים להתלקח ניתן למגן בעזרת רשתות האלומיניום. "אין הרכב כימי סודי, מדובר באלומיניום גולמי, פשוט ביותר", מודה סנ"צ בדימוס אשר בן ארצי מנהל השיווק, "המבנה הרשתי שלו עם החללים שלו זה מה שעושה את העבודה".
בנציבות כיבוי האש הארצית הוצג ניסוי בשנת 2011, בו נראה כיצד אש שוככת כאשר כדוריות הרשת נשפכות עליה, וכיצד ג'ריקנים מלאים בדלק אינם מתפוצצים למרות האש שבוערת בקרבתם. התקן לרשת הזאת עדיין לא אומץ רשמית בשום מוסד או חברה ישראלית.
בארה"ב לעומת זאת, חברות דלק מרכזיות כמו אקסונמובייל, חברת תעופת התובלה הלאומית של קנדה "transport Canada" וגופים צבאיים כמו חיל האוויר האמריקני, משרד ההגנה והצי האמריקני, כולם כבר אימצו את התקן של הרשת השוויצרית.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לכתבה: "משרד התחבורה אימץ את התקן הבינלאומי בנושא כלי רכב ומאפשר ייבוא של כלי רכב לישראל העונה על דרישת התקינה האירופאי או האמריקאי. במידה והתקנה תכנס לתוקף היא תאומץ גם בחוק הישראלי".
מנציבות הכיבוי נמסר: "עמדת נציבות הכבאות הינה כי סידורי בטיחות האש באתרי אחסון דלקים יתאימו לדרישות האגודה האמריקאית למניעת דליקות תוך התאמות למצב בארץ. נכון להיום, הנציבות לא פרסמה הנחיות בנושא בטיחות אש של מכלי דלק בשינוע (למשל אוטובוסים, מכוניות, מכליות דלק וכד')".