ניצולי שואה רבים מתלוננים כי פניותיהם לעובדים סוציאליים נדחות במשך חודשים רבים. החלק השני בתחקיר המיוחד של חדשות 2 על מצבם של הניצולים חושף כי המחדל ידוע לאנשי המוקד ברשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר, אולם מעדויות העובדים עולה כי פניות הקשישים לא נענות כלל או שנענות באיחור משמעותי.
החלק הראשון בתחקיר: כך ממררים את חיי ניצולי השואה
"אני נתקלתי בעובדת סוציאלית שלא חזרה לפנייה מעל חודשיים", סיפרה מוקדנית של הרשות לזכויות ניצולי שואה. "יש ברשות ארבע עובדות סוציאליות בלבד שאמורות לטפל בכל הניצולים".
אנשי המוקד טוענים כי עובדת סוציאלית צריכה לחזור לפנייה של ניצול עד יומיים מיום הפנייה, אך איש לא מקפיד על הנוהל. "אני אישית מכירה מקרה בו ניצול פנה לעובדת סוציאלית, והיא חזרה אליו רק אחרי חודשיים וחצי", העידה אחת העובדות במוקד לניצולי השואה.
גם נושא התרופות חשוב במיוחד לניצולי השואה, אמנם הם מקבלים הנחה משמעותית אך עדיין מדובר בהוצאה חודשית כבדה. מתברר שרבים מהניצולים יכלו לקבל פטור מלא מתרופות, אך הסחבת של הרשות לטיפול בניצולי שואה מונעת זה.
השר פלד: "הם לא בנויים לזה"
השר יוסי פלד, ניצול שואה בעצמו, מסביר את התסכול מהתנהלות הבירוקרטיה של האוצר: "אלה אנשים בגילאים מאוד מבוגרים שיש מהם ציפיות שימלאו טפסים", מסביר פלד. "כשהם פונים אומרים להם שפנייתם נבדקת. צריך להבין - אנשים כאלה לא בנויים לזה".
מהרשות לזכויות ניצולי השואה נמסר בתגובה: "ביקורה של העובדת הסוציאלית היה במסגרת סדרת ביקורים יזומים שהרשות עורכת בבתיהם של ניצולים. כבר היום בעקבות פנייתכם יצרנו קשר עם משפחתו. בהתייחס לסוגיית התרופות, התשלום נעשה בהתאם לשיעור ההכרה באותה מחלה. יש לציין שישנן קופות שנותנות מעבר לשיעור זה".