היינו כחולמים: שר התחבורה ישראל כץ הגיע הבוקר לצומת לטרון על מנת לחנוך את מכונת ה-TBM - מכונת כריית מנהרות ענקית שתחצוב בתוך ההר את תוואי הרכבת החדש והמהיר בין תל אביב לירושלים.
הייחוד של המכונה, שמקורה בגרמניה, הוא שבנוסף ליכולת החפירה שלה היא גם מדפנת בבטון את דפנות המנהרה, ולכן קצב ההתקדמות של העבודה אמור להיות מהיר בצורה משמעותית. קצב החפירה של המכונה הוא כ-20 מטרים ביום, 500 מטרים בחודש. המכונה אמורה לפעול במשך 7 ימים ללא הפסקה ועלותה מסתכמת בכ-125 מיליון שקלים.
מערכת ה-TBM שתפעל בארץ יוצרה במיוחד לטובת הפרויקט הישראלי והותאמה לתוואי השטח שאיתו היא אמורה להתמודד. היא אחת מבין שלוש שאמורות לפלס את הדרך בתוואי השטח הקשה לחציבה. שלוש מנהרות ארוכות בקנה מידה ישראלי אמורות לעבור בדרכה של הרכבת, ולשם כך צפויות להגיע בקרוב שתי מערכות כרייה נוספות.
במשרד התחבורה מעריכים: סיום העבודות בשנת 2017
קו תל אביב-ירושלים אמנם קיים כבר היום, אך התוואי החדש אמור להיות שונה לחלוטין: הרכבת אמורה לנסוע על גשרים מודרניים ומנהרות ארוכות במיוחד. משך הנסיעה אמור להתקצר בצורה משמעותית ובמשרד התחבורה מעריכים כי ניתן יהיה להגיע מתל אביב לירושלים בפחות מ-30 דקות. "תהיה כאן מערכת רכבות מתקדמת כמו במדינות המובילות בתחום באירופה ובאסיה", אמר השר כץ בטקס המאולתר.
השר התייחס גם לפרוייקט הרכבת לאילת שאושר אתמול בממשלה. "אם תפעל חברה סינית, אני מקווה שקצב ההתקדמות יהיה סיני ולא הקצב הישראלי של ביצוע תשתיות שאם אגדיר אותו - לא עושים אותו אף פעם".
בשלב זה מעריכים במשרד התחבורה כי הרכבת המהירה לירושלים תצא לדרך בשנת 2017. חברות בינלאומיות רבות משתתפות בפרויקט. מאות מיליוני דולרים מושקעים על ידי המדינה ביוזמה השאפתנית שאמורה להקל על חייהם של רבים, אבל האם המכונה הגרמנית תגרום לבלתי ייאמן ותעמוד בזמנים? את כל זה נדע בעוד כ-5 שנים.