בעקבות השיבושים האחרונים והתקלות החוזרות, ואחרי שהציב אולטימטום, הציג הבוקר שר התחבורה ישראל כץ את התכנית החדשה של משרדו לבטיחות ברכבת. את מסיבת העיתונאים אנו מעבירים בשידור חי בחדשות 2 באינטרנט.
השר כץ הודיע שאם לא תיושם הרפורמה עד 17 באוגוסט תיסגר הרכבת. במסגרת התכנית החדשה, אותה הציגו השר כץ ומנכ"ל משרדו דן הראל, תוקם רשות לאומית לרכבת שתפקידה לפקח על נושא הבטיחות ברכבת וכמו כן לקבוע את תנאי ההכשרה של הנהגים.
הראל ציין כי במשרד התחבורה מתכוונים לעשות סדר בכל הנוגע להתנהלות העובדים ופירט את הבעיות כיום: "העובדים שעושים עבירות תנועה, לא עומדים למשפט. אנחנו עומדים להקים גוף רגולטורי שהוא יקבע את כל תנאי ההכשרה המקצועית. מה נדרש כדי לקבל רישיון, גיל הסמכה וכו. אנחנו עומדים לקבוע מה יהיה בבדיקות הכשירות התקופתיות".
כמו כן, הדגיש הראל כי ייקבעו תנאים ורישוי לבעלי מקצוע באמצעות תקן בינלאומי ERA - European railway aagncy, שיפרט מה דרוש למדינה כדי לפקח על כל הרישוי ובנייה של המסילות.
התכנית, כך סיפר הראל תכלול גם שינוי מקיף בכוח האדם, בתהליכי הגיוס והסמכת העובדים. "זה אתגר לא פשוט", הדגיש והבהיר: "כל המיון הה ייעשה עם חברה חיצונית. אנחנו נעשה מיונים - נביא הרבה חניכים ולא כולם".
בחודש שעבר הכריז השר כץ כי אין בכוונתו להשלים עם המצב הקיים ובעיות הבטיחות החמורות. "או שהרכבת תפעל כמו שצריך, או שנעשה 'פסק זמן' בפעילות שלה. נארגן את זה, ואני מתכונן להתייצב בכל התוקף מאחורי המהלך הזה", הבהיר.
כץ: לא רכבת צעצוע
"אנחנו משקיעים בתשתיות בכל הארץ, ואי אפשר שמי שאמור להפעיל את אמצעי הבטיחות, שהם עובדי הרכבת, לא יאפשרו להשתמש בהם. או שהם יאפשרו – או שהם לא יפעלו. אני לא מתכוון להתפשר. כל הלחצים שהם מנסים להפעיל דרך המערכת הפוליטית לא יועילו. הרכבת היא של מדינת ישראל", הוסיף שר התחבורה.
עם זאת, הדגיש כץ כי יש לעובדים זכות להילחם על תנאי העסקתם, אך שלל מכל וכל את המהלך שנקטו כדי לקדם את הנושא."אני משוכנע שהעובדים וההסתדרות יתעשתו ויאפשרו לבנות תכנית בטיחות. העובדים צריכים לטפל בשכרם ובתנאים שלהם. זה דבר לגיטימי, אבל הם לא יכולים פתאום להודיע שהם משביתים את הרכבת. זו לא רכבת צעצוע שאפשר לעצור מתי שרוצים. היא לא שייכת להם, ואני לא אתן לעובדים לפגוע במאות אלפי האזרחים שנוסעים בה", סיכם.