חדשות משמחות לפחות בינתיים. השביתה ברכבת ישראל, שהייתה מתוכננת למחר, נדחתה. שר התחבורה ישראל כץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני הסכימו בפגישתם הערב לנהל משא ומתן בנושא. עיני איים לפתוח בשביתה, בשל התוכנית להפריט את מערך התחזוקה בחברה.
על פי הסיכומים בין השניים, הנהלת הרכבת לא תוציא למיקור חוץ את תחזוקת הקרונות והעובדים לא ינקטו בצעדים ארגוניים. הפגישה הראשונה צפויה להתקיים כבר מחר בערב, בהשתתפות כץ, עיני, הצוותים המקצועיים וועד העובדים.
הפגישה שקיימו הערב כץ ועיני, הייתה הניסיון האחרון למנוע את השביתה שתוכננה להתרחש מחר ברכבת ישראל, שאמורה הייתה להיות במתכונת של "יום כן יום לא". המפגשהגיע בעקבות מבוי סתום במו"מ שניהל עיני בחודש האחרון עם יו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב.
יוגב, התעקש לדבוק בתוכנית המקורית של ההנהלה ושל משרדי האוצר והתחבורה, אשר במסגרתה יופנו כל הקרונות החדשים שיגיעו לארץ, למערך תחזוקה חדש שיוקם על ידי יצרנית קרונות קנדית, שזכתה במכרז לאספקת הקרונות עם אופציה לתחזוקה שלהם.
"הפרטת מערך התחזוקה - החלשת העבודה המאורגנת ברכבת"
בהנהלת הרכבת טוענים כי לא מדובר בהחלפת עובדי הרכבת בעובדי קבלן, וכי איש מעובדי הרכבת לא יפגע. בפועל, מערך התחזוקה הקיים ברכבת צפוי להיסגר משום שכל הקרונות החדשים יתוחזקו במערך התחזוקה הפרטי, והרכבת לא תגייס עובדים חדשים במקום אלו שיפרשו עם הזמן.
בהסתדרות טוענים כי הדבר צפוי להחליש את העבודה המאורגנת ברכבת, לאחר שכבר הפריטו בעבר את מערך השירות שכולל את עובדי הקופות והדיילים ברציף. עוד הוסיפו בהסתדרות כי הם מוכנים ליישם את כל היעדים שמבקשת הנהלת הרכבת להשיג באמצעות מערך התחזוקה הפרטי, הן מבחינת הדרישות המקצועיות והן מבחינת העלויות.
כזכור, בית הדין הארצי לעבודה הפך החלטה קודמת של בית הדין האזורי, וקבע כי שביתה בגין צעדים של מיקור חוץ מצד ההנהלה היא לגיטימית. בית הדין הארצי ביקר אז את ועד עובדי הרכבת בטענה כי "השביתה הקודמת לא הייתה מידתית, שכן תנועת הרכבות נעצרה בעת שהיו בהן נוסעים". על כן, ההסתדרות הודיעה הפעם מראש על ימי השביתה לסירוגין.