בזמן שנתב"ג משותק כמעט באופן מוחלט ועל רקע הדיווחים על הקמת ועדת בדיקה, בדקנו כיצד התרחש זיהום הדלק ואיך ייתכן שלמרות שתקלה דומה קרתה לפני שש שנים - היא חזרה פעם נוספת, כאילו לא הופקו הלקחים הנדרשים.
לפני שש שנים קרתה תקלה דומה בנתב"ג. בדיקת הדלק הסילוני העלתה כי קיים חשש מזיהום בדלק שיכול לגרום לחלודה ולנזק ממשי למטוסים. גם אז נעצרו הטיסות, הנוסעים נתקעו ומשרד התשתיות נדרש לספק הסברים. גם אז הוקמה ועדת בדיקה ודובר על תקלה חמורה - ששוב חזרה היום.
"זיהום בדלק יכול לגרום לתקלות במנועי המטוסים", אומר היום עו"ד גל פלג, מומחה לתעופה, בשיחה עם חדשות 2. "התקלה יכולה לגרום לפילטרים סתומים ועד לפגיעה במנוע עצמו. במקרים נדירים יכול הדלק המזוהם להביא לכיבוי המנוע באוויר ולאסון תעופתי", הוא מוסיף.
מהו תהליך העברת הדלק לנתב"ג?
הדלק הסילוני מעובד במפעלי הזיקוק באשדוד ובחיפה וחלקו האחר מגיע לישראל במכליות. מאשדוד וחיפה הוא מוזרם במערכת צינורות תת קרקעית לחוות הדלקים בנתב"ג, שם מעבירים אותו לעמדות התדלוק ברחבת החנייה של המטוסים.
במקביל, מעבדה ארצית שממוקמת ברמת אביב דוגמת את איכות הדלק בכל שלב, ומטרתה להודיע מבעוד מועד על זיהומים, כמו שקרה הפעם. בחברת פז, אחת מספקיות הדלק לנתב"ג, טענו היום כי מדובר בתקלה במסופי הדלק של נתב"ג, ולא בדלק שלא. כך או כך, אין ספק כי תקלה שנייה בשש שנים במקום כל כך רגיש מחייבת בירור מעמיק.
משק האנרגיה בישראל נסמך על מקורות אספקה בודדים, וכך גם בנתב"ג. מספיקה תקלה אחת בצינור כדי לסגור את השמיים מצפון ועד דרום. "זו בפירוש תקלה לא שכיחה", אומר עו"ד פלג. "זה לא קורה במקומות אחרים בעולם", הוא מוסיף. כעת תבדוק ועדת הבדיקה מדוע לא קיימת תשתיות גיבוי מתאימה, זאת מתוך תקווה שלא נתקל באירוע דומה בעוד שש שנים מהיום.