הרב יעקב אריאל שליט"א, רבה של רמת גן, מעלה ספק לגבי אחד המנהגים הכי ידועים בפורים. בריאיון לערוץ 7 אומר הרב כי לא ברור לו מי נתן את ההיתר להשתכר עד אובדן חודשים בחג ומדגיש כי השתכרות כדי השתטות אסורה על פי ההלכה.
"כתוב חייב איניש לבסומי עד דלא ידע, כתוב שצריך להתבשם, אבל שיהיה שיכור ממש זה לא כתוב בשום מקום", מציין הרב. "ההיפך, כל התנ"ך וההדרכות המוסרית שלנו והספרות הענפה שוללת את הגישה הזאת. להשתכר ולגרום נזק לעצמך, ובושה גדולה ולעיתים נזק לאחרים זה אסור. צריכים ללמוד את ההלכה בקשר לזה, צריך להתבשם אבל בגבולות הנכונים".
הרב אריאל מזכיר כיצד הגדיר הגאון מווילנא הגדיר את מידת ההתבשמות בפורים. "הגר"א כותב: עד דלא ידע ולא עד בכלל. אם יש חשש מאיבוד החושים אסור להמשיך לשתות. הגאון מביא גמרא שמביאה שני פסוקים, קל נקמות ה' וקל דעות ה', הגמרא אומרת שגדולה נקמה ודעה שניתנו בשני שמות.
יש גבול
"והפירוש של הגר"א על זה, שבאמת המשותף בינהם שהא בהא תליא, שיש נקמה נכונה כשיש דעה נכונה. יש נקמה ויש נקמנות, נקמה היא רציונלית ונקמנות היא אמוציונאלית, כשאדם פורק כעסים ומתחים, אבל זה לא פותר את הבעיה, כי זה רק מדרדר את רמתו המוסרית".
"אנחנו שמחים על ברוך מרדכי ולא על ארור המן", הוא מוסיף. "מי ששותה כל כך הרבה עד שהוא שמח על ארור המן, אסור לו לשתות יותר כי הוא עבר את הגבולות".
הרב מציין כי ראה שמחת פורים אצל כל התלמידי חכמים הגדולים של הדור, בהם הרב זוין, הרב צבי יהודה והרב שפירא זכר צדיקים לברכה - ואף פעם הם לא השתכרו. "הם שתו יותר ואמרו דברי תורה. אבל לשתות עד כדי שאדם לא יכול להתפלל כהלכה או לברך ברכת המזון לא שמענו על דבר כזה", הוא מסכם.