לא רחוק מחוף הים בתל אביב, ברחוב בן יהודה פינת טרומפלדור ניצב לו בגאווה הבוטקה של חיים. מה שפעם היה דוכן מפעל הפיס, והפך לתחנת המוניות סופה. אלא שחיים בטוח שימיו של סדרן המוניות ספורים. אולי הוא אפילו יתכבד להיות האחרון שיכבה אחריו את האור.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 באינטרנט
"אי אפשר לשבת ולדגור על מה שהיה בשנות החמישים והשישים", הוא אומר בבטחון, "אנשים צריכים לדעת שחלף הפרק הזה. עידן האפליקציות זה עבודה, לדעתי, מתקדמת פי עשר. עשר פסיעות קדימה". "לא כל עבודה צריכה להמשך עד סוף החיים", הוא מוסיף, "הרבה מקצועות ירדו". ומה לגביו? הוא חושב לפתוח חנות בוטיק, עם תום ימי המקצוע שלו.
האיש שאחראי לטלטלה שעוברת על שוק המוניות הוא שחר וייסר. בגיל צעיר הוא עלה לארץ מרוסיה, והפך לאחד מילדי הפלא של עולם ההייטק. זה, כבר הסטרטאפ השני שלו. לפני כמה שנים הוא חיכה בקליפורניה למונית שתיקח אותו לנמל התעופה. וחיכה, וחיכה, וחיכה עד שאמר לעצמו - אני חייב לפתח אפקליציה שדרכה אזמין מונית, ודרך הסמארטפון אדע בדיוק איפה הנהג נמצא ומתי הוא מגיע. וכך הוא אכן עשה.
"היום כשאתה מזמין גט טקסי, זה כמו להזמין רכב אישי שלך עם נהג שיחכה לך. פחות מ-3 דקות כמעט מכל מקום בארץ, אתה לוחץ על כפתור - ויש לך מונית", הוא אומר לנו בהתרגשות. אז לא תמיד המונית תגיע תוך 3 דקות, אבל כשהוא מזמין מונית דרך אפליקציה הנהג הקרוב ביותר יקבל את ההזמנה. הכל נעשה על ידי המחשב.
גט טקסי מציגה: הבהלה לאפליקציה
וייסר טוען שלא פחות מ-1,300 נהגים כבר נהרו לגט טקסי בשלוש השנים שהחברה קיימת. מספר אסטרונומי. הם נוטשים את התחנות הותיקות בעיקר בגלל שדמי הסדרנות, תשלום התיווך שהחברה גובה מהנהג, נמוך בהרבה בגט טקסי. שם גובים מהנהג תשלום חודשי של 600 שקלים. בתחנות הוותיקות, הסכום נע סביב האלף.
"הייתי 8 שנים בתחנה אחרת. ממש לא דומה. השקט פה, אין לזה מחיר בכלל. אתה בא הביתה רגוע", מספר לנו אחד הנהגים שכבר עשה את המעבר, "אין רעש במונית. אין שום דבר. הכל ממוחשב והכל באקראי. אין את הקומבינות שהיו פעם בין סדרן לבין נהג".
אז בעולמו של וייסר כולם מאושרים מההמצאה שלו. הנהגים משודרגים, הלקוחות מתפנקים, וכל ענף המוניות מזנק קדימה. אז למה לא כולם שותפים להתלהבות? "מה זה פה? הפקרות? אנחנו נתנו את כל חיינו בשביל שמישהו יבוא פתאום ויגיד שהוא המציא אפליקציה והוא רוצה להשתלט על כל העבודה שלנו?", שואל יהודה בר-און, המייצג את נהגי המוניות. למלחמה הזו הוא יצא בשם התחנות הוותיקות, בעיקר בתל אביב רבתי. תחנות שהנהגים נוטשים אותן, וגם לא מעט לקוחות שעברו להזמין מוניות באפליקציה.
הטיעון העיקרי של בר און נגד גט טקסי, הוא על כך שהחברה החדשה נדרשת לשלם הרבה פחות מהתחנות הותיקות, ולכן שוברת את השוק. היא לא משלמת לעיריות דמי עגינה - התשלום על אותם מקומות החנייה שתופסות המוניות בעיר. זאת מהסיבה הפשוטה - לגט טקסי אין תחנה רשמית ממשית. ככל הידוע למשרד התחבורה - זוהי רק אפליקציה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה שאין חובת התאגדות למוניות ספיישל ולכן ממילא לא נדרש רישיון להפעלת תחנה. במילים אחרות, הם אומרים, יהודה היקר, מאיתנו לא תקבל את הישועה.
אבל יהודה לא מוותר, הוא מאיים להשבית את המוניות. "לא רק את המוניות", כלשונו, "את כל המדינה אם צריך".
התחנות החליטו להשיב מלחמה
בינתיים, עד שישביתו את המדינה התאגדו התחנות הותיקות כדי להתמודד עם גט טקסי - גם במגרש שלה. קליק למונית, זו האפליקציה החדשה שמאגדת נכון להיום כבר 12 תחנות ותיקות ומציעה את אותם השירותים של גט טקסי.
קליק למונית אמורה לתקוף את המתחרה שלה בנקודות התורפה. קודם כל בפירפריה, שם גט טקסי חלשה יחסית. המטרה של בר-און היא שרוב רובם של 21 אלף נהגי המוניות בישראל יתאגדו באפליקציה החדשה, ואז, גט טקסי תהיה בבעיה. "אני לא אמרתי שאפליקציה היא מילה גסה", מבהיר בר און, "הטכנולוגיה יחד עם הקיים תתן מענה מלא לכל הצרכים של תושבי ישראל".
בינתיים גט טקסי ממש לא מודאגת מההצתה המאוחרת של התחנות הוותיקות. המתחרים שלה בארץ לוחשים שעם הכסף הגדול כל הסיפור של גט טקסי בישראל הוא רק טסט לקראת הדבר האמיתי. החברה של שחר וייסר הרי כבר התרחבה מעבר לים. היא כבר פועלת בלונדון, במוסקבה, ובקרוב בניו יורק. בכל הזמן הזה גט טקסי עדיין מפסידה כספים, אבל עם ההון שגוייס מהמיליארדר לן בלבטניק, המוניות ממשיכות להתגלגל, ובעוד חודשיים היא צפויה להפוך לראשונה, לדברי מנהליה, לרווחית.
התחנות הוותיקות מנגד מתכוונות להישאר רלוונטיות גם לדור הסמארטפונים. בקרב הזה של ישן מול חדש בדרך כלל מישהו ייאלץ להרים ידיים, ולא כדי להזמין מונית.