תקרית קשה התרחשה באוטובוס "אגד" בירושלים השבוע: שישה ילדים ממוצא אתיופי, בגילאים הנעים בין 4 וחצי ל-12, שעלו לקו 12 בעיר, נתקלו לדבריהם בהתנהגות גזענית קשה מצד הנהג, שהטיח בהם קללות, התעמר בהם ולטענתם, עשה שימוש באלימות פיזית נגדם. הנהג האמור הושעה על ידי החברה עד שיתבצע בירור בעניינו.
הסיפור קרה ביום שלישי האחרון, כשהילדים עלו אוטובוס שהיה כמעט ריק מנוסעים. "הילדים שלי הותקפו פיזית ומילולית", מספרת רחלי הלל, אמם של שניים מהילדים, "הם עלו יחד על האוטובוס ומיד הנהג אמר 'איך אני שונא את הילדים האלה'. אחרי שכל אחד התמקם במקומו, הנהג צעק עליהם: 'אתיופים מניאקים לא שילמתם'".
"הבן שלי, בן 11 וחצי, ניגש אליו להראות לו את הכרטיסים, ואז הנהג דחף את ואמר לו 'שב'", ממשיכה האם. "אחר כך הוא פנה לשני ילדים נוספים ותחקר אותם אם הם שילמו, תוך כדי שהוא קורא קריאות גנאי". לדברי הילדים, הנהג עשה שימוש בשפה קשה ביותר.
לדברי האם, ילדים סיפרו שהנהג המשיך לחקור את הילד, תוך התעלמות מבכיו, ובמקום להתחשב במצוקתו פתח את דלת האוטובוס ודחף אותו החוצה במקום בו אין תחנה. "אני לא מבינה איך בנאדם כזה יכול להתעלל ככה בילדים קטנים?", תוהה האם. "הילד שלי שהוא בוגר, פוחד מאז לישון לבד בלילה. חשוב שכל העדה לא תפחד ולא תסתיר את הפשעים האלה, שקורים כל יום".
"לא אנוח עד שיהיה מאחורי סורג ובריח"
האם מספרת שפנתה לאגד מספר פעמים, אך לא קיבלה תשובה. "רק כשאמם של חלק מהילדים האחרים שהיו על האוטובוס ניגשה למשרדים באופן אישי - לקחו את התלונה ברצינות ומיד השעו אותו. פנינו גם למשטרה והם אמרו שהוא ייחקר. אני אישית לא אוותר עד שהוא יהיה מאחורי סורג ובריח! אני רוצה לראות את הפושע הזה בבית המשפט ונכנס לכלא".
מדובר אגד רון רטנר נמסר בתגובה: "על פניו מדובר באירוע חמור ביותר, אשר סותר כל נורמת התנהגות של חברה מתוקנת ולכן עם קבלת התלונה הושעה הנהג לעבודתו לאלתר. במקביל לחקירת המשטרה, זימנה ועדת הפיקוח של אגד את הנהג לחקירה ממוקדת ומהירה, וכבר בימים הקרובים היא תציג בפני הנהלת אגד את מסקנותיה, כאשר אם יתחוור שאכן יש ממש בחשדות המיוחסים לו, הרי שהוא יפוטר מעבודתו באגד, מתוקף העובדה שלאדם שכזה אין כל מקום להיות משרת מציבור".
"במקביל, המחלקה לפניות הציבור בירושלים מצויה בקשר ישיר עם אם המשפחה ומעדכנת אותה תדיר בהתפתחויות הבירור. אגד בשנים האחרונות משקיע מיליוני שקלים מדי שנה בהכשרת נהגיו ועובדיו באמצעות סדנאות והשתלמויות בכל אשר נוגע להתנהגות הנדרשת כלפי קהלי היעד השונים המשתמשים בשירותי החברה, כאשר המוטיב המרכזי שמנחה את ההשתלמויות האלה, הוא שיש לנהוג ברגישות רבה ובהתחשבות מרבית כלפי האוכלוסיות השונות - ובעיקר כלפי ילדים. ולכן, העניין הזה מבחינת אגד הוא בלתי נסבל. אנו מתנצלים בפני הילדים ואם המשפחה על התנהגותו הקלוקלת, לכאורה, של אותו הנהג".
בהכנת הידיעה השתתפו יוסי זילברמן ואבנר מירב