הדוח השנתי של נציב תלונות הציבור לשנת 2012 חושף מספר שיא של תלונות מאז הקמת הגוף בשנת 1971 - 15,123 תלונות על 16,001 נושאים, עלייה של 2% לעומת שנת 2011.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
רוב התלונות הוגשו נגד מוסדות מדינה (29.3%), משרדי ממשלה (25.6%), גופי השלטון (24.1%), גופים ציבוריים (11.4%) וגופים לא מבוקרים (9.6%). כרבע מהתלונות היו על אי מתן מענה או עיכוב במתן מענה לפניות והתנהגות לא נאותה של עובדי ציבור. כ-10% מהתלונות היו על תשלומי חובה כמו מסים או אי מתן הנחה, וכ-8% מהתלונות היו על זכאות לטיפול רפואי וכדומה.
מספר התלונות הרב ביותר הוא על המוסד לביטוח לאומי, ואחריו משטרת ישראל, משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד התחבורה. 27% מהתלונות נמצאו מוצדקות, מספר גבוה מהמקובל בעולם: רשות השידור מובילה עם 52% תלונות מוצדקות, דואר ישראל עם 48%, משרד התחבורה 45%, משרד הביטחון 42%, משטרת ישראל 38% ומערכת בתי המשפט עם 32%.
רוב הח"כים לא הגישו תלונות
חבר הכנסת לשעבר זבולון אורלב הוביל עם מספר התלונות שהגיש (28), ואחריו ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם עם 3 תלונות יחד עם ח"כ איתן כבל. רוב חברי הכנסת לא הגישו תלונות כלל.
"שנת 2012 הייתה שנת שיא בכל הזמנים. אחת הסיבות למגמת הגידול בשנים האחרונות היא פעילותן של הלשכות האזוריות לקבלת קהל של הנציבות", הדגיש מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט בדימוס יוסף שפירא. הוא ציין כי הנציבות החליטה לצרף לשורותיה גם עובדים סוציאליים כדי לשפר את הטיפול בתלונות הנוגעות לנושאי רווחה.