בכבישי ישראל שרר היום תוהו ובוהו, בעקבות נזקי שביתת הפתע שהכריזו בלילה שלפני עובדי רכבת ישראל. למרות ששעות ספורות אחר כך הורה להם בית המשפט לחדש את עבודתם, הורגשו שיבושים רבים בתנועה במסילות והיא שבה לסדרה רק בשעות אחר הצהריים.
תוקפו של צו המניעה האוסר על העובדים לפתוח בעיצומים יפוג ביום שני, והם מאיימים לחדש אותם מיד אחר כך. בריאיון למהדורה המרכזית תקף בחריפות שר התחבורה ישראל כץ את צעדי עובדי הרכבת, ואיים לממש את אזהרתו שלפיה יעצור לחלוטין את פעולתה – אם הוויכוח בינם לבין ההנהלה סביב תכנית הבטיחות לא יגיע לכדי פתרון.
"העובדים מסרבים לאפשר להשתמש בהתקני בטיחות", תקף כץ. "הודעתי שאם בתוך ארבעה חודשים לא תצליח ההנהלה לגבש איתם הסכם שיאפשר לרכבת לפעול בצורה בטוחה, אנו נאלץ לסגור את הרכבת. בינתיים נציע אלטרנטיבה פחות נוחה אבל סבירה שאנו מגבשים אותה. אפילו היום, למרות שההכרזה על השביתה הייתה בחטף, יותר מ-250 אוטובוסים הוזעקו".
"זו לא רכבת צעצוע שעוצרים מתי שרוצים"
לטענת העובדים, התקבלה ההחלטה לפתוח בעיצומים בעקבות תכנית ההפרטה שלדבריהם תביא לפיטורים של רבים מהם. בהנהלת הרכבת האשימו, כמו השר כץ, כי אנשי ועד העובדים "עודדו עובדים לא למלא אחר נהלי הבטיחות ברכבת לטובת הציבור".
בריאיון הערב, אמר כץ: "אני לא יכול, כשר שממונה על הנושא, להשלים עם המצב שבו הרכבת היא לא כלי התחבורה הבטוח ביותר. אנחנו משקיעים בתשתיות בכל הארץ, ואי אפשר שמי שאמור להפעיל את אמצעי הבטיחות, שהם עובדי הרכבת, לא יאפשרו להשתמש בהם. או שהם יאפשרו – או שהם לא יפעלו. אני לא מתכוון להתפשר. כל הלחצים שהם מנסים להפעיל דרך המערכת הפוליטית לא יועילו. הרכבת היא של מדינת ישראל".
עם זאת, הבהיר כץ כי יש לעובדים זכות להילחם על תנאי העסקתם, אך שלל מכל וכל את המהלך שנקטו כדי לקדם את הנושא.
"אני משוכנע שהעובדים וההסתדרות יתעשתו ויאפשרו לבנות תכנית בטיחות. העובדים צריכים לטפל בשכרם ובתנאים שלהם. זה דבר לגיטימי, אבל הם לא יכולים פתאום להודיע שהם משביתים את הרכבת. זו לא רכבת צעצוע שאפשר לעצור מתי שרוצים. היא לא שייכת להם, ואני לא אתן לעובדים לפגוע במאות אלפי האזרחים שנוסעים בה", תקף כץ.
שר התחבורה חתם את הריאיון באיום מפורש והדגיש: "או שהרכבת תפעל כמו שצריך, או שנעשה 'פסק זמן' בפעילות שלה. נארגן את זה, ואני מתכונן להתייצב בכל התוקף מאחורי המהלך הזה", הוא הבהיר.