הרכבת הייתה אמורה להביא בשורה לנוסע הישראלי: פחות פקקים, תחבורה ציבורית שעומדת בזמנים וקיצור זמני הנסיעה, אך נראה שככל שעובר הזמן, הישראלי פחות ופחות מרוצה משירותי רכבת ישראל. כך עולה מנתוני המדד הרב-שנתי לביצועי המגזר הציבורי שנערך באוניברסיטאות חיפה ובן גוריון.
נתוני הסקר מציגים ירידה דרמטית בשביעות הרצון של הציבור הישראלי משירותי הרכבת, בהשוואה לעשר השנים האחרונות שבהן נהנהו שירותי הרכבת דרך קבע מרמה גבוהה מאוד של שביעות רצון ציבורית. השנה הגיע רכבת ישראל לרמה של 2.75 מתוך 5 במדד שביעות הרצון, לעומת 3.6 בשנת 2010.
לדבריו של פרופ' ערן ויגודה-גדות, ראש בית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה שערך את הסקר, תוצאותיו ממקמות את רכבת ישראל באחד מהמקומות האחרונים ברשימה, בניגוד לשנים קודמות שבהן הרכבת דורגה באופן קבוע באחד מהמקומות הראשונים.
"מגמה שלילית מובהקת כלפי רכבת ישראל"
"ההחלטות שתקבענה בחודשים הקרובים ביחס להמשך פעילותה של רכבת ישראל יהיו בעלות השלכות משמעותיות על רמת השירות לציבור ועל הציון שמעניקים אזרחים לשירות ציבורי זה. לרכבת דרושה תקופה של רגיעה ושקט כדי שתחזור להיות בין הגופים המובילים ברמת השירות הציבורי בישראל. כרגע המגמה השלילית מובהקת וברורה", אמר פרופ' ויגודה-גדות.
"תחושות הציבור מבטאות ככל הנראה חוסר נחת גובר והולך מתפקודה של רכבת ישראל והסכסוך בין העובדים, ההנהלה והממשלה, שמקרין באופן ישיר על רמת השירות ועל אפקט ההתחדשות", אמר פרופ' ויגודה-גדות והוסיף "תחושות הציבור מבטאות אכזבה גוברת מהמתרחש הן ביחסי העבודה הפנימיים והן מהתפקוד הכולל של שירות ציבורי חשוב זה".
המדד הרב-שנתי, אותו עורכים פרופ' ויגודה-גדות יחד עם פרופ' שלמה מזרחי מהמחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן-גוריון ובשיתוף המכללה לאיכות השלטון בישראל, בוחן החל משנת 2001 את שביעות הרצון של הציבור מהשירותים של מוסדות ציבוריים שונים. הנתונים השנה נאספו מ-439 משתתפים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, בין החודשים מרץ ליוני. עוד לפני השיבושים הגדולים שביצעו עובדי הרכבת לפני כשבועיים.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי: "בשנת 2011 הגיעה רכבת ישראל לשלב המכריע והסופי בהאצת פיתוח התשתיות, שלווה בסגירות קווים לצורך עבודות פיתוח וזאת על מנת לפתוח קווים חדשים, להקים תחנות חדשות ולשדרג את השירות כבר בסוף השנה הנוכחית ובמהלך 2012. במקביל לכך לפני כשנה וחצי, החלה התדרדרות ביחסי העבודה בין ועד עובדי הרכבת החדש והנהלת החברה, במסגרת השינויים הארגוניים שמיועדים לחברת הרכבת".
"אנו מאמינים כי זוהי רק תקופת מעבר לרכבת טובה יותר, שירותית יותר ובעלת תרבות ניהולית וארגונית מתקדמת. אנו נמשיך ונפעל למען שיפור הבטיחות והשירות לנוסעים ברכבת, כדי להפוך את רכבת ישראל למוביל הלאומי", נמסר עוד.