המלחמה ברכבת עולה שלב: יו"ר ההסתדרות עופר עיני החליט להשבית את רכבת ישראל החל ממחר בשעה 6:00 בבוקר. זאת במחאה על החלטת ההנהלה להשעות את יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי, ולהטיל הגבלות על עובדים נוספים. במסגרת העיצומים, תושבת הרכבת בכל ימות השבוע מלבד ראשון וחמישי, עד להודעה חדשה.
אתמול החליטה ועדת המשמעת של הנהלת הרכבת להשעות את יו"ר הוועד גילה אדרעי, למשך שלושה חודשים. בנוסף להשעייתה, פוטרו שני עובדים והושעו ארבעה עובדים נוספים, שהיו מעורבים בתקיפתו של מנכ"ל הרכבת במוסכי החברה בלוד לפני כשלושה שבועות. מהנהלת הרכבת נמסר כי "לא תהיה סובלנות כלפי אלימות".
"אנו לא רואים בשביתה מטרה אלא אמצעי"
בריאיון לחדשות 2 באינטרנט אמר הבוקר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי כי "גילה אדרעי היא לא מלכת אנגליה, יש לה פה חריף והיא מתחצפת וצועקת, אבל לא לוקחים יו"ר ועד ארצי שנבחרה ע"י 2,000 עובדים, ומשעים אותה בתקופה כזו של שיא המאבק".
"אדם שמאיים, מבצע עבירה פלילית, ולצורך טיפול במקרים אלו יש משטרה ובתי דין לעבודה. לא משעים בן אדם ומזיזים אותו בצורה כוחנית בשיא המאבק", אמר אדרי והוסיף: "צעד כזה נראה מבחוץ כטמטום, הנהלת הרכבת לא פחות מטומטמת ממה שיוחס לגילה עצמה".
"אם מישהו בצד השני לא היה מעלה מדרגה ולא היה מפטר ראשי ועדים, ייתכן כי המאבק היה נמשך בצורה שהתנהל עד כה", מסביר אדרי ומוסיף: "עם פיטורים אנו לא יודעים לחיות, ולצערי מי שנפגעים מכך הם הנוסעים".
אדרי פנה לשר התחבורה ישראל כץ וקרא לו לשבת למו"מ כדי למנוע את השביתה שמתהווה מחר. "אנו לא רואים בשביתה מטרה - אלא אמצעי, אנו לא רוצים את השביתה. ברצוננו להגיע להסכם קיבוצי שיסדיר את ההפרטה ברכבת ישראל. במקום לדבר פוגעים לנו בעובדים". אדרי הזהיר כי השלב הבא הוא הכרזת סכסוך עבודה במשק, שייכנס לתוקפו בעוד 14 ימים, ויגרור השבתת התחבורה בישראל באופן כללי.
מנכ"ל הרכבת: "יש לנו אפס סובלנות לאלימות"
מנכ"ל הרכבת בעז צפריר אמר הבוקר בריאיון לניב רסקין בתכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל כי "לרכבת ישראל יש 40 חברי ועדים, רובם ככולם טובים ומקצועיים, שידם אינה באלימות. רק ארבעה מתוכם הם מובילי אלימות, ולא מובילי מאבק מקצועי". על איומו של עיני להשבית את כלל התחבורה הציבורית אמר: "אנו לא רוצים בפיצוץ הזה, אלא רוצים לשפר את הרכבת שנמצאת במצב קטסטרופלי. תחזוקת הרכבת נמצאת במצב חמור מאד, והוועד מנסה בכל דרך אפשרית - לרבות באלימות - למנוע את השיפור הזה".
"אין סכנה לנוסעים, אבל יש סכנה להמשך קיומו של הציוד ברכבת. האיחורים והתקלות ברכבת נובעים, בין היתר, מהמצב הזה", הבהיר צפריר. "יש לנו אפס סובלנות לאלימות. ננקטו נגד האנשים הללו (חברי הוועד) אמצעים משמעיים חמורים, שנבעו מאלימות קשה כלפי עובדים, מנהלים, וגם כלפיי. לא מדובר בניסיון לדכא את המאבק".
עיני: שר התחבורה וההנהלה ניסו ליצור פרובוקציות
בריאיון שהעניק הלילה לרשת ב' אמר יו"ר ההסתדרות עיני כי "לא ייתכן כי ועד עובדים שנאבק נגד הפרטה, יואשם בצעדים ניהוליים. על כן, החלטנו להשבית החל מיום שלישי את הרכבת וגם להכריז סכסוך עבודה באיגוד התחבורה, זאת במטרה לחזק את העובדים".
"כבר לפני כחודש התיר בית הדין לעבודה לוועד עובדי הרכבת להשבית, ואני לא אפשרתי להשבית את הרכבת, כדי שלא לפגוע בציבור הנוסעים", אמר עיני והוסיף: "שר התחבורה וההנהלה ניסו ליצור פרובוקציות אבל הם שברו את כל הכללים הנהוגים במשק".
"אני קורא גם לשר התחבורה וגם להנהלת הרכבת, בואו ניכנס למשא ומתן, תקפיאו את כל ההליכים שעשיתם, בסופו של דבר הפתרון הוא בהסכם משותף ולא בדרך אחרת", אמר יו"ר ההסתדרות.
במידה ויוכרז סכסוך עבודה, מה יושבת בעוד שבועיים?
שאר ועדי איגוד התחבורה בהסתדרות מאיימים להכריז סכסוך עבודה כדי להפגין סולידריות עם המפגינים. החל מעוד שבועיים, פרק הזמן המינימלי הדרוש בחוק, שאר ועדי העובדים יוכלו להצטרף להשבתה. המשמעות היא שקיים במהלך חג הפסח סיכוי להשבתה של רשות שדות התעופה (ביניהם נמל התעופה בן גוריון), רשות הנמלים ושל התחבורה הציבורית (קווי "אגד" ו"דן").
השביתה ברכבת מתקבלת על רקע גל עיצומי עובדים במשק. אתמול פתח ועד עובדי חברת החשמל בעיצומים, במחאה על ההחלטה לשחרר כספים הקיימים בחשבון נאמנות יעודי של עובדי החברה, אשר עשוי לטענתם לפגוע בקרן הפנסיה שלהם. בנוסף עובדי "תנובה" נכנסים ליומה התשיעי של השביתה, שבמהלכה לא מסופקים הקוטג', השוקו וה"יופלה", לרשתות השיווק השונות.