פורסם מסמך שמפרט הליקויים ברכב משפחת אטיאס (צילום: אהרן גרנביץ גרנות - עיתון משפחה)
פורסם מסמך שמפרט הליקויים ברכב משפחת אטי | צילום: אהרן גרנביץ גרנות - עיתון משפחה

משרד התחבורה פרסם היום (א') את דוח החקירה של תאונת הדרכים הטראגית שבה נהרגו שמונת בני משפחת אטיאס, בכביש מספר 77 בכניסה לטבריה לפני כשנה. מהמסמך עולה, כי כשנתקבלה שיחת הטלפון למוקד המשטרתי, "הרכב היה במצב של האצה בלתי נשלטת" וכי "הוכח כי הבלמים פעלו - אך לא גרמו לעצירת הרכב".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בדוח סיכום החקירה צוינה גם העובדה שהביאה, בסופו של דבר, לאי-בלימת הרכב בדקות שלפני התאונה הקשה. "שימוש ממושך בבלמים גרם לכשל מוחלט של מערכת הבלימה, כולל בלם היד, בעקבות שחיקה, חימום והתפוררות של הרפידות", נכתב.

"אירוע ההאצה הבלתי נשלט וחימום הבלמים החל טרם ההגעה לצומת גולני והדיווח למוקד המשטרתי", ציינו החוקרים במסמך. "יש להניח שטרם אירוע התאונה, הרכב המעורב בלם באופן מלא. הניסויים שנערכו מעידים כי גם במצב של האצה בלתי נשלטת, כאשר הגיר משולב ל-D - ניתן לעצור את הרכב. מכאן, שלרכב המעורב בתאונה היו מספר הזדמנויות האטה למהירות עצירה".

מדובר בדוח תאונת הדרכים המקיף והמעמיק ביותר שנעשה עד כה בישראל, והוא כולל בין השאר את תוצאות ניסוי שחזור האירוע באתר התאונה, דוח מיוחד של יצרן הרכב ובדיקות מעבדה מיוחדות שנעשו בישראל ובאנגליה.

התיק נסגר; בני משפחת אטיאס זועמים: "זה לא סוף פסוק"

בסוף השבוע שעבר החליטה הפרקליטות לסגור את תיק חקירת התאונה, לאחר שלא עלה חשד לפלילים באירוע. בתגובה, הגיבו בני משפחת אטיאס בזעם על המהלך, ואמרו: "ההודעה הזו אינה יכולה להוות סוף פסוק. אנחנו נחושים להמשיך בבירור העניין. לא נרפה ולא נפסח על אף אחד מן הגורמים הרלוונטיים".

"לא נמסרו לעיוננו מסמכים מטעם מומחי הטכניון ולא מטעם המומחים מיפן אשר הגיעו לבדוק את התאונה", הוסיפו קרובי הנספים בתאונה הקטלנית. "טרם קיבלנו לידינו מסמך מסכם, אך נאמר לנו בשיחה בעל פה שהרכב היה תקין מבחינה מכנית - בדגש על הבלמים - ושהוא האיץ את המהירות בפתאומיות ובאופן קיצוני".

לדברי הפרקליטות, "לא נמצאו ראיות לעבירות פליליות כלשהן בפרשה, והתיק ייגנז בעילה של חוסר אשמה פלילית, הן מצד מי שנהג ברכב - אבי המשפחה המנוח, והן מצד כל גורם אחר". הבדיקה שנערכה על ידי צוות מומחים מהטכניון העלתה שהבלמים פעלו, אך לא הצליחו לעצור את הרכב. על פי הערכות המומחים, "שימוש ממושך בבלמים גרם לכשל של מערכת הבלימה, כולל בלם היד".