לאחר שהתקבל אישור המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, חתם לאחרונה שר הפנים אלי ישי על תקנות חדשות למקומות חניה, המחליפות את התקנות הישנות מ-1983, ומצמצמות דרמטית את מספר תקני החניה במרכזי הערים הגדולות שבהן מתוכננת מערכת להסעת המונים.
תקנות אלה צפויות להיכנס לתוקף בתקופה הקרובה, ולדברי משרד הפנים, מטרתן "לצמצם את זיהום האוויר, לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולאפשר ניצול שטחים לטובת הציבור לפארקים וכדומה, ולא לחניה".
כבר ב-2008 המליץ ארגון "תחבורה היום ומחר", המקדם תחבורה בת-קיימא בישראל, על מעבר ממדיניות של סיפוק ביקושי חניה למדיניות של ניהול וריסון ביקושים, במטרה לעודד שימוש ופיתוח מערכות תחבורה ציבורית רבות-קיבולת.
כעת, בשנת 2011, למרות שקשה לראות מתי גם אצלנו תהיה תחבורה ציבורית ראויה כנהוג ברחבי העולם, וכשגם ככה לא מעט חניונים פתוחים נעלמים בשנים האחרונות לטובת מגדלים, החליט משרד הפנים לעשות מעשה, מתוך תקווה שהתחבורה הציבורית כבר תיישר קו.
כמות החנייה עלולה לרדת לכשליש
הפאניקה מרעיון צמצום תקני החניה לא איחרה לבוא, וצצה לפני כשבוע, לקראת סיומו של מכרז המגדלים הענק של מינהל מקרקעי ישראל בדרום הקריה בת"א, כשחלק מהמתמודדים חששו שעם כניסת התקנות לתוקף יצטרך הזוכה במכרז להתמודד עם 500 מקומות חניה במקום ה-1,500 שאפשר לבנות שם היום.
אם בתקנות הקיימות מ-1983, מותרת חניה אחת לרכב פרטי על כל 40 מ"ר שטחי משרדים והיי-טק, הרי שבתקנות החדשות מותרת חניה אחת מקסימום לרכב פרטי על כל 250 מ"ר משרדים והיי-טק באזורים שנמצאים ברדיוס של עד 350 מטר אווירי מתחנת הסעת המונים (אזור א') ביישובי "גלעין מטרופוליני" (כל הערים הגדולות), בעוד שלשטח בנייה של יותר מ-400% משרדים והיי-טק ייקבע תקן של חניה אחת מקסימום לכל 500 מ"ר באזור א' ביישובי "גלעין מטרופוליני".
ביישובי פריפריה תותר חניה אחת מקסימום לכל 125 מ"ר משרדים והיי-טק באזור א' ובשאר היישובים חניה אחת לפחות לכל 35 מ"ר משרדים והיי-טק באזור א'. תקנות אלה זהות גם באזורי ב' של התקן - אזורים שנמצאים ברדיוס של 350 עד 650 מטר במרחק אווירי מתחנת הסעת המונים. המצב שונה באזורי ג' של התקן, שלא נמצאים בטווח של עד 650 מטר מתחנת הסעת המונים: חניה אחת מקסימום לכל 50 מ"ר משרדים והיי-טק ביישובי "גלעין מטרופוליני" ובישובי פריפריה מטרופולינית וחניה אחת לפחות לכל 35 מ"ר משרדים בשאר היישובים.
תקנות אלה ייושמו רק בשלב הסופי, בעת הפעלת שני קווים של מערכת לתחבורה ציבורית עתירת נוסעים, למשל הרכבת קלה, בתחום היישוב.
גם במגורים מחמירות התקנות החדשות בהשוואה לתקנות הקיימות. היום נהוג שעבור דירות בנות יותר מ-120 מ"ר בבניין שיש בו יותר מדירה אחת, מותרת חניה אחת לכל שלושת רבעי דירה וחניה אחת לכל חצי דירה בבתים שיש בהם דירה אחת בת יותר מ-120 מ"ר. בתקנות החדשות, בבניין למגורים בן יותר משתי יחידות דיור בנות פחות מ-70 מ"ר, באזורים במרחק של 350-650 מטר מתחנות הסעת המונים, תותר חניה אחת מקסימום לכל חמש יחידות דיור.