בשנת 2001 החליטה הממשלה לבנות קו רכבת מהיר לירושלים, קו חדש שאמור לפתור את המצב הקיים בו כל אוטובוס שנתקע או כלי רכב שעולה באש חוסם את כביש 1 והופך את ירושלים, שוב, לעיר נצורה. פרויקט רכבת חדש, שיחליף את הרכבת הקיימת והאיטית, אמור לעשות מהפכה בתחבורה לירושלים. היזמים מבטיחים רכבת חשמלית ושקטה שתגיע בחצי שעה מתל אביב לבירה.
במסגרת הפרויקט מוקם קו רכבת מהיר שיוצא מתל אביב דרך נתב"ג, עולה במנהרות תת קרקעיות מתחת להרי יהודה עד לתחנה הסופית בבנייני האומה, מול התחנה המרכזית בירושלים. "זה הפרויקט ההנדסי המורכב ביותר שבוצע אי פעם בישראל, ובפרויקט הרכבת הגדול והיקר שבוצע אי פעם", אומר בועז לוי, מנהל פורום תחבורה ציבורית של אתר "תפוז", שסייר יחד עם חברי הפורום בשבוע שעבר באתר הבנייה וקיבל הצצה נדירה למיזם התשתית הגדול והיקר ביותר של רכבת ישראל. "הפרויקט כולל בין השאר את הגשר הארוך בישראל, 1,200 מטרים אורכו, ואת המנהרה הארוכה בישראל - 11.6 ק"מ אורכה. אורך המנהרות הכולל יהיה כ-20 ק"מ, שעומקן הוא החל משלושה מטרים ועד 180 מטרים מתחת לאדמה", מוסיף לוי.
עלות של 6.8 מיליארד שקל
הפרויקט סבל מדחיות ועיכובים בין השאר בגלל בעיות סטטוטוריות, התנגדות ארגונים ירוקים ועיכובים בועדות הבנייה השונות. בעיות שונות שהועלו במהלך הבנייה יותר מהכפילו את עלות הבנייה מ-3.3 מיליארד שקל ל-6.8 מיליארד ודחו את מועד הפתיחה בכמעט עשור, מפתיחה מתוכננת ב-2008 לפתיחה משוערת ב-2017. "מטבע הדברים, גם תאריך הסיום וגם עליות הפרויקט עלולים לצמוח כלפי מעלה, כפי שמלמדת המציאות בארצנו", טוען לוי.
ברכבת מבטיחים ששנת 2017 היא המועד האחרון, בה נוכל להשאיר את הפקקים בשער הגיא ואת סיבוב מוצא מאחור ולנסוע ברכבת חשמלית מהירה בזמן של 30 דקות מתחנת ההגנה בת"א לתחנת בנייני האומה התת קרקעית בירושלים.