ההסתדרות הכריזה היום (ב') על סכסוך עבודה ברכבת ישראל, בעקבות המשך השימוש במיקור חוץ על ידי ההנהלה ואי קליטת המתדלקים המועסקים כעובדי קבלן בהסכם קיבוצי. בהודעה מטעם ההסתדרות נמסר כי סכסוך העבודה הוכרז עוד בעקבות נקיטת צעדים חד-צדדיים של ההנהלה כלפי העובדים הפוגעים בפרטיותם, כגון התקנת מצלמות מעל לקופאיות וצעדים אחרים הפוגעים, לטענתם, בבטיחות העובדים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
על פי הודעת ההסתדרות, סכסוך העבודה נוגע לכלל 2,300 העובדים המועסקים ברכבת ישראל. בהסתדרות ציינו כי כבר בשנת 2012 היו אמורים המתדלקים להיקלט תחת ההסכם הקיבוצי, אך ההנהלה המשיכה להעסיקם כעובדי קבלן. הצעדים שלטענת העובדים פוגעים בבטיחותם מתייחסים לביטול חד-צדדי של נהלים והוראות בטיחות שהיו נהוגים עד כה ברכבת.
"הנהלת הרכבת ממשיכה להתנהל באופן חד-צדדי כלפי עובדיה", אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "עם זאת, ההסתדרות והוועדים יקפידו שלא לפגוע בציבור הנוסעים. אנו קוראים להנהלת הרכבת לפתור את המחלוקות".
יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, ניקה שימחוביץ, אמר כי "חודשים אנו מנסים להגיע להסכמות בהדברות, אולם נראה כי הנהלת הרכבת מעדיפה להמשיך ולנקוט דרך אגרסיבית תוך פגיעה בעובדי הרכבת ובבטיחותם של הנוסעים. אנו מצרים על כך שהם לא הותירו לנו שום ברירה אלא לבקש סכסוך עבודה". לדבריו, למרות המחלוקות הקיימות עם ההנהלה, יקפיד הוועד שלא לפגוע בציבור הנוסעים.
"יש מספיק דרכים לקיים פעולות ארגוניות יצירתיות שיבהירו להנהלת הרכבת את עמדתנו ללא פגיעה בציבור הנוסעים", אמר.
מרכבת ישראל נמסר: "צר לנו כי ההסתדרות מאיימת בשיבוש פעילותה של חברת רכבת ישראל, זאת לאחר שחתמה על הסכם קיבוצי לשינוי מבני ברכבת ישראל, הכולל מענקים כספיים לעובדי הרכבת והתחייבות לשקט תעשייתי. נציין כי לפני שבוע הגיעה הנהלת החברה להסכמות עם ההסתדרות באשר לשעות העבודה של נהגי רכבות המשא ורכבות הנוסעים".
עוד צוין, כי "דרישותיהם של ההסתדרות ונציגי העובדים הינן משוללות כל יסוד ומפתיעה במיוחד עמדת ההסדרות באשר להצבת המצלמות בקופות הרכבת, לאחר שלפני חודשים ספורים בלבד חשפה הנהלת הרכבת מעילת ענק של הקופאיות. זאת לאחר דרישת ההסתדרות לקלוט את הקופאיות כעובדות בחוזה קיבוצי ברכבת ישראל. הנהלת הרכבת תמשיך בפעילויותיה להתייעלות ושיפור התרבות הארגונית למען מתן שירות טוב יותר לציבור לקוחותינו".