האם ניתן היה למנוע את השריפה שפרצה אתמול ברכבת? כתבי ידיעות אחרונות שחר גינוסר ועופר פטרסבורג מפרסמים הבוקר כי לפני שמונה שנים פרצה ברכבת שריפה דומה, בעקבותיה הזהירה ועדת בדיקה שמונתה מפני קרונות המיוצרים בדנמרק.
למרות האזהרה, על פי הפרסום הבוקר המשיכו ברכבת ישראל להצטייד באותם קרונות, שארבעה מהם עלו בלהבות בדנמרק בשנים האחרונות. התחקיר המקורי פורסם במוסף "7 ימים" לפני שש שנים, והוא תיאר מחדל של שריפה, הדומה מאוד לנוכחי, שהתרחש ב-23 ביולי, 2002, סמוך לכפר ויתקין.
בכתבה נחשפה המציאות הרשלנית של היעדר פטישי היחלצות ושל סכנות השריפה. כמו כן, צוטטו גורמים ברכבת שהתריעו כי "רק נס מפריד בינינו לבין האסון הבא". גם ועדת חקירה שהוקמה בעקבות המקרה ההוא בשנת 2003 והגישה דוח חמור לא הביאה להפסקת ההצטיידות באותם קרונות.
מנכ"ל הרכבת: "זקוקים לכל ציוד שיש לנו"
כבר בתחקיר בשנת 2004 נמצא כי החברה הדנית ניסתה להיפטר מעשרות קרונות מהסוג הבעייתי, וכי רכבת ישראל רכשה אותם בהזדמנות כ"יד שנייה". גם לאחר הפרסום השערורייתי, המשיכה רכבת ישראל בשנת 2005 להצטייד בקרונות הפגומים וכיום ברשותה לא פחות מ-48 קרונות כאלה.
תחקיר ידיעות אחרונות לא היה היחיד שהתריע מפני הקרונות הפגומים, כך מתברר, כאשר בנובמבר 2004 התכנסה הוועדה לביקורת המדינה והזהירה כי "עד היום לא כל הפעולות תוקנו". "יכול להיות שעדיין יש סכנה מרחבת שיכול לקרות חס וחלילה איזשהו אסון", אמר אז יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן.
מנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל מסר בתגובה לפרסום כי רוב המלצות ועדת החקירה אז בוצעו. "יש אכן דמיון רב בין התאונה ב-2002 לתאונה היום, ואנחנו עושים מאמץ גדול לבדוק מה בדיוק אירע הפעם", הוסיף הראל.
עוד ציין הראל כי בזמן רכישת הקרונות הנוספים הדנים ב-2005 הוא עדיין שירת כקצין בכיר בצה"ל ולכן לא ידע לומר מדוע אלו נרכשו חרף ממצאי הוועדה. לגבי האפשרות להחלפת הקרונות, אמר הראל כי "מדובר במערך מורכב, אך יעיל". "כרגע אנחנו זקוקים לכל ציוד נייד שיש לנו, לקראת פתיחת קווים חדשים בספטמבר", הוסיף.
תיעוד השריפה: "ראיתי את המוות עלי"
"יש אש ברכבת! שריפה! תשלחו מהר מכבי אש!" - כך זעקה אחת מנוסעות הרכבת שנקלעה אתמול בבוקר למלכודת האש בשיחה שתועדה ברשת הקשר של מד"א.
"ראיתי את המוות עליי", סיפרה בהתרגשות אישה אחרת, שכמו רבים נוספים התקשתה לעכל את האירוע שרק במזל הסתיים בפצועים בלבד. דקות ארוכות של אימה עליהם בקרונות שעלו באש סמוך לשפיים. הם ניסו להימלט ,אבל הדלתות שאמורות להיפתח במצב חירום - נשארו נעולות.
"נחנקנו בפנים", סיפר מוריס בוזגלו. "פתאום מרגישים כאילו אנחנו בתוך מנהרה של אש, חשבתי כמו בכרמל".
במכבי האש מתחזקת ההערכה כי הדליקה ברכבת נגרמה עקב דליפה של סולר ממיכל באחד הקרונות.
"נמצא סולר על המסילה מבית יהושע ועד מקום עצירת הרכבת", סיפר מפקד תחנת הכיבוי נתניה יצחק שילן.
אתמול בשעות הבוקר פרצה דליקה בין קרונות הרכבת שיצאה מנהריה בדרכה לתל אביב. באזור קיבוץ שפיים נשמעו רעשי פיצוץ ועשן החל לחדור לקרונות. נוסעי הרכבת נאלצו להימלט דרך החלונות. 116 מנוסעי הרכבת נזקקו לטיפול, בהם חמישה במצב בינוני, שסובלים מנזקי שאיפת עשן וכוויות. 11 נפצעו באורח קל. כולם פונו לבתי חולים במרכז הארץ.
איש חדשות 2 יעקב הרשקוביץ היה על הרכבת כשהאש פרצה והצליח לתעד את הרגעים הראשונים לאחר השריפה. בתמונות נראית האש בקרון, כשהיא פורצת מכל פתח אפשרי ומתיכה כל מה שבדרכה. ניתן לראות גם נוסעים נמלטים מהחלונות ועשן סמיך ושחור.
הלוחם שחילץ: "עשיתי את המוטל עליי"
רס"מ סלמאן עמאר, לוחם מג"ב שחילץ נוסעים מהרכבת שעלתה באש, שוחרר אתמול בשעות אחר הצהריים לביתו מבית החולים השרון בפתח תקווה, שם היה מאושפז לאחר שנפצע באורח קל באירוע.
עמאר היה בדרכו לבסיס בו הוא משרת, כשפרצה האש בקרון. הוא חילץ את הנוסעים תוך שהוא יורה בנשקו האישי לעבר החלונות ומנפץ אותם - כדי לאפשר לאנשים להימלט.
"אני לא רוצה להצטייר כגיבור, עשיתי את המוטל עליי", אמר רס"מ עמאר בשיחה עם מפקד משמר הגבול ניצב ישראל יצחק, ששיבח את פעילותו. "ביצעת את המוטל עליך", אמר מפקד מג"ב ללוחם. "לוחמי מג"ב מחונכים לערכים של הצלחת חיי אדם וגם בדרכך למשימה גילית תושייה ופעלת כראוי", הוסיף.
עדת ראייה שנסעה באחד הקרונות סיפרה על חייל נוסף שנסע ברכבת ועזר בפינוי ברגע שהבחין באש. "זה היה זוועה, היה שם עשן סמיך כמו בשריפה של יערות הכרמל לא פחות. ישבנו בקרון השני אחרי נהג הקטר, ואז הגיע אלינו חייל אמיץ שאמר 'חבר'ה בלי לחץ, יש שריפה ברכבת'. נדמה לי שהוא היה מפיקוד העורף - מגיע לו פשוט צל"ש".
"שמענו יריות וחשבנו שזה פיגוע"
"תשע דקות היינו כלואים מבלי יכולת לפתוח את הדלתות. רצנו החוצה, זה היה ממש כמו פיגוע", תיארה הנוסעת. "הרכבת בערה ושמענו בומים ואנשים רמסו אחד את השני ונפלו על המסילות. זה היה מזוויע. לקח זמן עד שהגיעו כוחות ההצלה ואף אחד מעובדי הרכבת לא פנה אלינו, לא הבנו מה קורה. התחלנו לרוץ ושמענו יריות וחשבנו שזה פיגוע, אחר כך הבנו שירו לכיוון החלונות כדי שאנשים יוכלו לצאת".
נוסע אחר סיפר שניסה לכבות את האש בעזרת אחד המטפים שעל הקרון, אך לא היה כל סיכוי להתמודד עם האש. "המטף נגמר אחרי 10 שניות", סיפר לחדשות 2 באינטרנט.
"חשבנו שאנחנו הולכים למות"
"עלינו לרכבת ואחרי 20 דקות של נסיעה התחילו להבות. חשבתי בהתחלה שזה מבחוץ אבל אחר כך הבנתי שיש שריפה בקרון", סיפרה אנט שבת שהייתה על אחד הקרונות ממיטתה בבית החולים לניאדו בנתניה. "חשבנו שאנחנו הולכים למות. מספר צעירים שברו את החלונות עם הרגליים שלהם והבנתי שגם ירו בחלונות. היה הרבה עשן ואש. בעלי נכה צה"ל ולא ידעתי איך הוא יקפוץ מהקרון. אני יצאתי קודם ונחתכתי מהסלעים. היה המון עשן ונחנקתי מהעשן".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
עוד בנושא:
רס"מ סלמאן עמאר שוחרר מבית החולים לביתו