התיישבתם במסעדה, הזמנתם, אכלתם, התלוננתם מעט על איכות המנות, טעמתם מהקינוחים, ואז - עם הנחת החשבון על השולחן, מתחילה הדילמה: מהו גובה הטיפ שצריך להשאיר למלצר? במסגרת פרויקט מיוחד של חדשות 2 Online בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים וקבוצת "מלצרים עם כבוד", פנינו ל-524 מלצרים ומלצריות מרחבי הארץ ושאלנו אותם מהו גובה הטיפים להם הם זוכים בכדי לדעת מעט יותר על הרגליו של הלקוח הישראלי.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
השאלה הראשונה והמתבקשת ביותר הייתה "מהו גובה התשר שמשאירים לך בתום הארוחה שבמהלכה הענקת שירות ללקוח?". מתשובותיהם של המלצרים והמלצריות עלה כי שיעור הטיפ הממוצע בישראל עומד על כ-12.4% מסכום ההזמנה. לטענת הנשאלים, קיימת נטייה בישראל להשאיר טיפ גבוה יותר למלצריות על פני מלצרים, אך ההבדל מזערי למדי. בנוסף, הנשאלים ציינו כי קיים הפרש של כ-1% בגובה הטיפ הממוצע ממנו נהנים מלצרים במרכז הארץ ובדרומה (כ-12%) לעומת אלו העובדים במסעדות ובמקומות בילוי בצפון הארץ (כ-11%).
אחר כך עברנו לשאלה מורכבת יותר שבמסגרתה ניסינו לבדוק: "מי משאיר יותר?". 46.5% מהמלצרים טענו כי הלקוחות מקרב המין הגברי נחשבים ל"נדיבים יותר" בכל הקשור לתגמול בעבור עבודת המלצר, בעוד ש-43.3% טענו שאין קשר בין גובה הטיפ למינו של הלקוח. רק 6.6% מהנשאלים טענו שנשים נוטות להשאיר טיפים גבוהים יותר בתום הארוחה.
בהמשך, הנשאלים ציינו כי למלצר המעוניין בטיפ שמן יותר, כדאי להעניק שירות לסועדים צעירים בני 25-50. 67.3% מהמלצרים שהשתתפו במשאל טענו כי לקוחות מקרב שכבת הגיל הזו, נוטים להשאיר טיפ גדול יותר. לעומתם, 15.8% מהנשאלים טענו כי לקוחות עד גיל 25 פותחים את הארנק. רק 13.3% מהנשאלים טענו כי בני 51 ומעלה הם הלקוחות הנדיבים ביותר (לא השיבו 3.4%).
ומה לגבי שעות העבודה? רובם המכריע של המלצרים (81.29% מהנשאלים) טענו כי הכי כדאי לעבוד בשעות הערב, בהן רוב הסיכויים שיתקבל טיפ גבוה יותר, לעומת מספר נשאלים מועט (7.11%) שציין כי דווקא שעות הבוקר והצהריים הן עדיפות. 7.8% מהמלצרים טענו כי אין קשר בין גובה הטיפ לשעות העבודה שבהן ניתן השירות (3.8% לא השיבו).
אנשי עסקים או זוגות בדייט?
במסגרת המשאל ניסינו ללמוד מעט גם על המצבים שבהם אנו הישראלים נוהגים "לפנק" את המלצרים שמעניקים לנו שירות במסעדות ובמקומות הבילוי. 44.8% מהמלצרים והמלצריות שהשתפו במשאל, טענו כי הטיפים השמנים מתקבלים בסופם של מפגשים חברתיים המונים יותר משני סועדים, כמו למשל ימי הולדת. 29.9% מהמלצרים אמרו כי דווקא זוגות במפגשים רומנטיים נוטים יותר "לפנק" בטיפ גבוה בסוף הארוחה. רק 10.3% מהנשאלים טענו כי קיבלו תשר גבוה מלקוחות שהגיעו למסעדה במסגרת מפגשים עסקיים (11% - אין הבדל, 3.8% - לא השיבו).
הנשאלים גם הפריכו את הטענה לפיה הלקוח הישראלי "קמצן" לעומת אלו המגיעים מכל קצוות תבל. 60.8% מהמלצרים שנשאלו טענו כי הלקוחות הישראלים הם אלו שמשאירים את הטיפים הגדולים, זאת לעומת 19.8% שטענו כי הנדבנים הגדולים הם דווקא תיירים שהתארחו במסעדות הישראליות. 15.2% ציינו כי לנושא אין קשר לגובה הטיפ שהשאירו להם, בעוד ש-4% בחרו שלא להשיב על השאלה.
69% מהמלצרים: "עובדים רק על טיפים"
את סדרת השאלות הנוגעות לגובה התשר ממנו נהנים המלצרים, חתמנו בניסיון להבין מהו למעשה הבסיס לשכרם של המלצרים במדינת ישראל בשנת 2015. מתשובותיהם של המלצרים עולה כי 69% מהם מתפרנסים מטיפים בלבד, דהיינו שכרם תלוי במידה רבה בנדיבותו של הלקוח. 21.3% מהמלצרים טענו כי הם נהנים משכר שעתי לצד הטיפים, ו-4.5% אמרו כי משולם להם שכר שעתי בלבד (כ-5% לא השיבו לשאלה זו).
מעת לעת עולה סוגיית שכרם של המלצרים לכותרות, ולו בשל מוסריות ביסוס השכר על הטיפים. בהתאחדות הסטודנטים הארצית הביעו דאגה לנוכח הנתונים שעלו מהמשאל, מאחר ומרבית אוכלוסיית המלצרים בישראל מורכבת מצעירים, חלקם סטודנטים, הנדרשים לעבודה פיזית מאומצת בשעות בלתי שגרתיות. "היה לנו מאוד חשוב לבדוק את נושא השכר והתגמולים של המלצרים שחלקם הנכבד הוא סטודנטים וסטודנטיות", הסבירו בהתאחדות. "התוצאות מוכיחות שדרושה אכיפה משמעותית יותר של זכויות עובדים ואנחנו נמשיך להפעיל לחץ למיצוי זכויות המלצרים".
בקבוצת "מלצרים עם כבוד", המדרגת בין השאר בתי עסק שבהם מוענקות מלוא הזכויות למלצרים, טענו כי יש לפעול בתחום החקיקתי בכדי לשים סוף לתופעה. "המשאל שנערך מוכיח פעם נוספת כי המלצרים בארץ מועסקים ללא שכר וללא זכויות", טען יונתן חסידים, הנמנה עם מקימי הארגון. "רק חוק ישים סוף לניצול בענף המלצרות ולכן אנו מקווים שהצעת חוק "זכויות המלצרים" שאנחנו שותפים לכתיבתו והוגש לכנסת ביחד עם ח"כ דב חנין יקבל את תמיכת כל הקשת הפוליטית ויפתור עוול שנמשך שנים רבות".
בהכנת הכתבה השתתפה ארנת כהן.