צומת תל עזקה שבשפלת יהודה מחברת את כביש 38 לכביש קטן נוסף המוביל למספר ישובים מרוחקים. למרות תנועת כלי הרכב הדלילה במקום, מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנים ב-15 השנים האחרונות אירעו במקום 34 תאונות דרכים, בהן נפגעו 90 אנשים, ואדם אחד נהרג.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
ז'נה צייטלין כהן, תושבת המושב צפרירים, הסמוך לצומת המסוכן, עוברת במקום בכל יום. לטענתה, תאונות דרכים הן עניין שבשגרה, ולעתים קרובות אף מתרחשות לנגד עיניה. "זו סכנת נפשות", היא סיפרה לחדשות 2 Online. "הכביש בלי שום תשתית מתאימה - כל פעם שאני עוברת שם עם הילדים בדרך לגנים, אני אומרת תודה לאל שלא נקלעתי לתאונה ולא קרה לנו כלום".
סרטון שצילמה בעזרת מצלמת הרכב שלה, מתעד תאונה קלה יחסית, שהייתה יכולה גם להסתיים באופן טראגי. "יש המון משאיות ולחץ", שיחזרה צייטלין כהן. "הנהגת נכנסה לצומת לאחר בעקבות לחץ וצפירות מהנהגים מאחוריה. גם נהג הג'יפ שהתנגש בה, ניסה לעצור, אבל לא הצליח".
בעמותת "אור ירוק" שניתחה את הנתונים על צומת תל עזקה הסבירו כי הרוב המוחלט של התאונות הן תאונות מסוג חזית - צד, המאופיינות לצמתים ומצביעות על בעיות תשתית וקונפליקטים בהשתלבות. עמותה הוסיפו כי "הצומת מוכר וידוע כמוקד סיכון ונמצא ברשימה של הכבישים והצמתים המסוכנים בארץ".
לטענת "אור ירוק" המדינה אמורה להשקיע כ-400 מיליון שקלים בכל שנה לטובת טיפול במוקדי סיכון, אך בפועל הסכום קרוב לחצי. "צומת תל עזקה הוא דוגמא לצומת אדום ומסוכן שממתין לשיפור התשתית במשך שנים רבות וממשיך לסכן את כל מי שעובר בו בכל יום", אמר ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק".
"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים טועה כשהוא מקצץ בכסף שהוא מעביר לטובת טיפול בקטעי כבישים אדומים וצמתים מסוכנים וזאת בניגוד גמור להחלטות הממשלה", המשיך וטען קיטה. "בזירת מוקדי הסיכון נהרגים בכל שנה יותר ממאה בני אדם בתאונות דרכים, ובמקום להגדיל את הכסף להצלת חיים דווקא מקצצים ומורידים. מנכ"ל נתיבי ישראל מחויב לטיפול במוקדי הסיכון והגיע הזמן שגם השר האחראי ינהג כך. חייבים להגדיל את הכסף שמועבר לטיפול בצמתים האדומים כדי למנוע את התאונה הבאה".
תגובת משרד התחבורה: "חברת נתיבי ישראל תחל בעוד כחודש בעבודות להסדרת הצומת".
לשליחת מייל לכתב: avivitm@ch2news.co.il