בחודשיים האחרונים אירעו חמישה מקרי מוות של פעוטות שנשכחו ברכב על ידי בני משפחותיהם. אף על פי שקיימים בשוק פתרונות בטיחותיים זמינים ולא יקרים במיוחד, ולמרות העובדה שמשרד התחבורה הצהיר כבר לפני שלוש שנים שבכוונתו לקדם התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב, בדיקת חדשות 2 מעלה כי המדינה לא צפויה לחייב הורים לעשות זאת, ורוב ההורים לא עושים זאת מיוזמתם ועל חשבונם.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
ההחלטה של משרד התחבורה להימנע מחיוב ההורים נובעת ממספר סיבות, ובראשן - כך על פי גורם במשרד התחבורה - החלטה שקיבל השר ישראל כץ להתמקד בהסברה רחבה, אבל לא לאלץ הורים להתקין מערכת בתשלום.
"יש אחריות הורית", אמר הגורם לחדשות 2 Online. "אנחנו לא יכולים לאלץ הורים להתקין את המערכת. התפקיד שלנו היה לגרום לכך שיהיה תקן ישראלי, ואת זה עשינו ביוזמת השר". יש לציין כי קיימות גם מערכות התראה הניתנות להורדה בחינם לסמארטפון.
רק לפני שבועיים התכנסה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת כדי לדון בתופעה. במהלך הישיבה הציגו מפתחים טכנולוגיים רבים פתרונות שאמורים למנוע את האסון הבא, אם יאומצו על ידי ההורים. בנוסף, יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), הגישה הצעת חוק לפיה גננות יהיו מחויבות להתקשר להורים אחרי שעה ממועד פתיחת הגן, אם בנם לא הגיע עד אז. אולם, הגננות התנגדו להצעה וטענו כי בכך האחריות ההורית תעבור למעשה אליהן, והצעת החוק נגנזה והפכה להנחייה בחוזר מנכ"ל משרד החינוך.
הצעה: להוזיל ביטוח רכב למתקיני מערכות בטיחותיות
בתוך כך, בימים אלה נבחנת במשרד האוצר הצעה אחרת שלפיה ביטוח הרכב יוזל לאנשים שיחליטו להתקין מערכות שימנעו את שכחת הילדים במכוניות. מחר תקיים הוועדה לזכויות הילד דיון דחוף בנושא.
אלא שלמרות התגברות התופעה בישראל, דווקא משרד התחבורה מתמהמה בנושא. המשרד איחר בפתיחת מסע ההסברה והחל אותו שנתיים לאחר פרסום הדוח של ארגון "בטרם", המרכז הלאומי לבטיחות ובריאות ילדים. רק בשנת 2013 החל המשרד באיתור המוצר האלקטרוני שיותקן בכלי הרכב.
ביולי 2013 פנה משרד התחבורה למכון התקנים כדי לגבש תקן ישראלי למערכת אלקטרונית מיוחדת שתתריע על שכחת ילדים ברכב. בהודעה שנשלחה אז מטעם השר כץ, נכתב כי הוא "הורה לאנשי משרדו לזרז את הליך גיבוש התקן הישראלי במכון התקנים, וזאת במטרה להביא לאישורו המהיר ולאפשר את התקנת המערכת בכלי הרכב בהקדם האפשרי". הניסיון אז היה למצוא מערכת שלא תפגע בבטיחות תפעול הרכב כפי שתוכננה על ידי היצרנים.
משני מקרי מוות ב-2012 - לחמישה מקרים ב-2016
מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי בשנת 2012 אירעו שני מקרי מוות של ילדים שנשכחו ברכב, בשנת 2013 אירעו ארבעה מקרי מוות, בשנת 2014 אירעו שני מקרים, בשנת 2015 אירע מקרה מוות אחד, וב-2016 אירעו כאמור חמישה מקרים שונים - תוך חודשיים בלבד.
בעולם וגם בישראל פותחו בשנים האחרונות מוצרים רבים המחולקים לשתי קטגוריות: יישומים טלפוניים (אפליקציות המתזכרות את הנהג בשלל אופנים עם עצירת הרכב) ויישומים פיזיים המותקנים ברכב. רוב הפתרונות הללו הוצגו בפני משרד התחבורה וועדות הכנסת לאורך השנים האחרונות, אבל אף אחד מהם לא הפך לשימוש חובה בישראל.
בין האפליקציות ניתן למצוא את ה-Baby Reminder, הרלוונטית למחזיקי אייפון. אפליקציה זו מזהה אוטומטית מצב של תחילת נסיעה ועצירה. כשהיא מזהה עצירה, היא מתזכרת את הנהג באמצעות שליחת הודעת קול מלווה ברטט, עד שהוא עוצר את ההתראה - בדומה לשעון מעורר. אפליקציה נוספת היא "מי בא לגן": יישומון המאפשר תקשורת בין הגננת לבין ההורים. בכל מקרה שילד לא מגיע אל המסגרת, האפליקציה שולחת באופן יזום הודעה להורים.
משרד התחבורה: "מעודדים רכישת מערכות אלה"
בין המכשירים הפיזיים ניתן למצוא תפס למניעת שכחה, המחובר בחלקו האחד אל המפתח המניע את הרכב ובחלקו השני אל ההגה עצמו. כך, כשהנהג מוציא את המפתחות ומתכוון לצאת מהרכב, התפס המחובר להגה ימנע זאת ממנו ויזכיר לו את העובדה שיש עוד גורם ברכב, הלא הוא בנו.
מוצר שכבר נכנס לשוק הוא ה-Baby keeper, המורכב משתי יחידות, אחת משדרת מסביבת הילד (לדוגמה באזור החגורה) ואחרת קולטת מאזור ההורה (לדוגמה על מפתח הרכב). ברגע שיש ביניהם מרחק של יותר מחמישה מטרים, נשמע צפצוף. מחיר המוצר זול יחסית, ונע בין 200 ל-300 שקלים.
מוצרים נוספים משווקים בחו"ל ועדיין לא הגיעו ארצה, כדוגמת חיישנים המותקנים תחת מושב הבטיחות ומזהים כי הילד נשאר ברכב, מושב בטיחות עם מוניטור, התקן המונח במושב ושולח רטט לטלפון הנייד ועוד. המחירים על המוצרים הללו נעים בין 250 ל-600 שקל.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד גיבש לפני כשנה תקן ישראלי ראשון מסוגו בעולם, למערכת אלקטרונית מיוחדת המתריעה על שכחת ילדים בכלי רכב. השר כץ החליט לחייב בתקנות מיוחדות את רכבי הסעות הילדים להתקין את מערכת ההתרעה על שכחת ילדים בכלי רכב, כתנאי לקבלת רישיון להסעת ילדים. התקנות יוגשו בקרוב לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת וייכנסו לתוקף עם אישורן. משרדנו פועל לעודד רכישת מערכות אלה גם בקרב הרכב הפרטי ופנה למשרד האוצר להכליל את המערכת במסגרת הטבות המס והתמריצים הניתנים כיום למערכות בטיחות של כלי רכב".