אם אוטובוס נוסע בנתיב לידיכם, או אם אתם עצמכם או הילדים שלכם נוסעים בתחבורה ציבורית, בנסיעה הבאה תסתכלו על הנהג קצת אחרת. האם הוא עייף מאוד, כמה שעות הוא על הכביש, והאם אתם בסכנה כתוצאה מכך?
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
גם הבוקר דני (שם בדוי) התארגן לצאת למשמרת שלו כנהג בחברת קווים, משמרת שמתחילה לפני שהשמש זורחת ומסתיימת בשעות הערב. "אתה יכול להיות 8-12 שעות על הכביש, הבעיה היא שעובדים בלי הפסקות", הוא מספר.
משה עובד בחברת תחבורה ציבורית אחרת, גם היא מהגדולות בישראל. "אתה באמת בסוג של מלחמת הישרדות, לגמור את היום בשקט, בלי תאונה", הוא מספר ונזכר גם בפעמים שבהן עבר תאונות דרכים. "כבר הייתי מעורב בתאונות, למזלי הכול נגמר במכות פח, בלי נפגעים, בלי נוסעים שנפגעו, אבל זה עניין של מזל".
מתחילת השנה נהרגו 24 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבים אוטובוסים. על פי החוק, על כל ארבע שעות עבודה, אמורים הנהגים לקבל חצי שעת הפסקה. אבל החברות מפרשות את החוק בצורה מקורית ונותנים כמה דקות הפסקה בכל שעה או שעתיים ואז טוענים שנתנו הפסקה מצטברת של חצי שעה.
"יש לנו את הטכוגרף, הקופסא השחורה של האוטובוס, כל קו מסמל לחיצה על דוושת הגז, ואפשר לראות איך נהג מתחיל את היום שלו ב-6 בבוקר ומסיים אותו אחרי חצות, זה שעות מטורפות", אומר יניב בר אילן, דובר ארגון כוח לעובדים. "כל הפסקונת קטנה כזאת של 10 דקות, זה כולל את הזמן של נוסעים שעולים ויורדים".
אבל זה לא רק שתנאי העבודה קשים, גם השכר לא גבוה. הנהגים הוותיקים מקבלים תנאים מפליגים ונוחים, אך בשביל הנהגים בדור הצעיר זה רחוק מלהיות המצב.
"הנהג צריך לרוץ ולהשתולל"
"כדי להתפרנס כמו שצריך אני צריך לעבוד הרבה שעות, לפחות 250 שעות בחודש, שזה מביא אותי לשכר ברוטו של 10.5-11 אלף שקל", מספר דני. הטענה העיקרית של הנהגים, פרט להפסקות, היא שחברות התחבורה קובעות להם עמידה בזמנים לא הגיוניים.
"מקבלים סידור עבודה, נניח תתחיל ב-10 בבוקר בקריית אונו וב-11 אתה צריך להיות בכרמלית", מסביר א'. "הנהג צריך לרוץ, להשתולל, לחתוך, לא לתת זכות קדימה. אני רואה את זה בכל החברות, אני רואה מלא נהגים עוברים באדומים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "האחריות על אכיפת תקנות התעבורה חלה על קציני הבטיחות המועסקים בחברות. החברות מחויבות לדווח על חריגה מהנהלים, ובהתאם לממצאים, מזומנים מנהלי החברות וקציני הבטיחות לבירור. זמני הגדרת הנסיעה נקבעים על ידי המפעיל. המערכות בודקות את משך זמן הנסיעה בפועל, בשילוב זמני המתנה ומנוחה מקובלים. מידע זה מועבר למפעילים, המחויבים לוודא את נכונות הנתונים".
מחברת "קווים" נמסר בתגובה: "החברה פועלת על פי תקנות התעבורה ולצורך בקרה ופיקוח מפעילה שמונה קציני בטיחות במשרה מלאה".