חילוץ דרמטי מבין ההריסות: עשרות אנשי יחידות החילוץ וההצלה פועלים במרץ בכדי להגיע אל הנעדרים. באחד המקרים שתועד במצלמת הקסדה של אחד מאנשי יחידת הכבאות וההצלה הארצית, נראים אנשי החילוץ מפלסים את דרכים להגיע אל אחד העובדים שנלכד תחת שרידי המבנה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
בתיעוד הדרמטי נראים כוחות החילוץ שהגיעו למקום, לאחר שהשתחלו בין מסדרונות המבנה. הכוחות החזיקו בידיהם כלים רבים בכדי לנסות לאתר סימני חיים מתחת לאדמה.
בשלב מסוים הבחינו הכוחות בידו של אחד מהעובדים ששהו באתר בזמן קריסת הקומות. לאחר שאותר, אנשי החילוץ השתמשו בפטישים בכדי לשבור את הקיר שחסם את הגישה אל הלכוד.
המחלצים החלו בניסיונות לשבור בעדינות את הקיר, בכדי למנוע אסון נוסף. במקביל, אנשי רפואה שהתלוו למחלצים ניסו להעריך את מצבו של הלכוד שהמשיך לקרוא לעזרה. אנשי החילוץ ניסו לשמור על השקט בזירה, בכדי שיוכלו להמשיך ולשמוע את קולו של הלכוד, ובניסיון לאתר לכודים נוספים.
במהלך היום הצליחו כוחות החילוץ וההצלה להגיע לחמישה בני אדם שנלכדו תחת קומות החניון שקרסו. הכוחות מנהלים מאבק נגד הזמן בניסיון להמשיך ולאתר חמישה נערים נוספים. במהלך היום נוצר קשר עם שניים מתוך חמשת הנעדרים, אולם קשר זה אינו יציב ולאחרונה הוא דעך. אנשי החילוץ ממשיכים בפעולות שצפויות להימשך גם בשעות החשכה.
באירוע שהתרחש סמוך לשעה 11:00 בבוקר, נהרגו שני בני אדם, 24 נוספים נפצעו, בהם אחד במצב קשה, שלושה בינוני והיתר קל שפונו לבתי החולים השונים. בשלב זה, נותר רק פצוע אחד בבית החולים, לאחר שהשאר שוחררו לבתיהם.
"נערכים גם לשעות הלילה"
כוחות החילוץ וההצלה, בהם אנשי פיקוד העורף וכלבנים מיחידת עוקץ פועלים בשטח יחד עם מד"א ומשטרת ישראל בכדי לסיים את עבודות הפינוי. בשלב זה מתבצעת חפירה באמצים מכניים שונים, וכן גם באופן ידני במקומות בהם יש סיכוי לאתר לכודים. "אנחנו עורכים הערכות מצב הנדסיות מעת לעת כדי לוודא שהקירות לא יקרסו ונערכים גם לשעות הלילה", הסביר רס"ן אריה לובינר, מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית. "נשתמש באמצעים להארת האתר ונמשיך לעבוד שנגיע לסוף. אם הצוותים יגיעו לכיסי האוויר, יש סיכוי למצוא אנשים בחיים".
הכוחות פועלים במקום בסיוע מנופים גדולים, שמורדים כלים הנדסיים לתוך הבור עצמו. מבנה החניון קרס כמגדל קלפים, כך שהקומות התמוטטו בזו אחר זו. אנשי החילוץ מנסים לייצב את קורות הבטון, למשוך אותן למעלה, לצד הפעלת משאבות חול. בשלב זה קיים חשש שהלכודים נמצאים תחת פלטות בטון ולכן הכוחות מנסים לקלף את השכבות הללו החוצה.
במקביל מתבצע שימוש באמצעים מיוחדים כמו איכון סלולרי בכדי לנסות להגיע לנעדרים. כמו כן מתבצע שימוש בחיישנים מיוחדים של התעשייה האווירית שפועלים לראשונה באתר ההרס בכדי למפות את האזור. כמו כן, גם כלבי הצלה מיחידת עוקץ הובאו למקום, המיומנים באיתור סימני חיים באירועים מסוג זה.
רטט גרם לקריסת המבנה
לצד כוחות החילוץ וההצלה שעובדים בשטח החלה גם חקירת המשטרה בכדי לבחון כבר בשלבי פינוי ההריסות את הנסיבות שהובילו לקריסת החניון התת קרקעי. החוקרים ינסו לקבל תמונת לגבי צורת ההריסות מיד לאחר שהמבנה התמוטט, מה שעשוי לסייע בהבנת ההתרחשויות.
מבדיקה ראשונית עולה כי כלי הנדסי שהגיע בסמוך למבנה דחס את האדמה, מה שגרם לרטט שהוביל בסופו של דבר לקריסה. מאחר שהרטט לא אמור בשגרה לגרום לתוצאה עגומה כמו זו, ניתן להעריך שמדובר או בכשל תכנוני או בכשל הנדסי. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה.
כשבועיים לפני האירוע, הגישה החברה שניהלה את עבודות הבנייה בקשה לעיריית ת"א לפתוח אותו מוקדם יותר לקהל הרחב. הבקשה טרם נידונה, וזו הסיבה שלמעשה החניון, שקיבל היתר לאכלס כ-500 כלי רכב לא נפתח.
"מדובר בכשל תכנוני או עבודות ביצוע שבוצעו בניגוד לתכנון", הסביר רן כהן, מנהל אשכול הבטיחות בעבודה במשרד העבודה והרווחה. "דניה סיבוס נכנסה לרשימת החברות שתיכננו להחיל עליהן את סל הפעולות החדש שהתחלנו בו, כמו למשל ביצוע ביקורות פתע. בשנתיים האחרונות חקרנו שלושה מנהלים בכירים בדניה, אני חושב שהאירוע הזה יעורר גלי הדף בכל חברות הבנייה, בעיקר על הגדולות".
בהכנת הכתבה השתתפו ניר דבורי, גלעד שלמור ובן מיטלמן