בשבועות האחרונים החלה עיריית ירושלים לעקל חשבונות בנק כסנקציה על עיכוב בתשלום חשבון הארנונה, ועל פי עדויות שהגיעו לחדשות 2 Online, עולה החשש שיד העירייה קלה מדי על ההדק. לעיתים העיקולים מתבצעים באופן שרירותי, ואפילו כאשר מדובר בתשלומים עתידיים שעדיין לא שולמו. עוד עולה כי יש לא מעט מעוקלי חשבון שנושאים בנטל העיקול מפני ששותפיהם לדירה לא שילמו את חובם, ולמעשה מוטלת עליהם סנקציה על לא עוול בכפם.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
"לשותפה שלי עיקלו את החשבון לפני שבועיים", כתבה ענת ארבל, תושבת ירושלים, בפוסט בפייסבוק. ולמה? כי עוד לא שלחנו מכתב מבעל הדירה על כך שכולנו יוצאות מהדירה בסוף יולי. כלומר, עיקלו לה על סמך תקופה שעוד לא חיינו בדירה וגם לא נחייה! מילא זה היה חוב שלא שולם ב-2015, את זה אני מבינה. אבל על חודשיים שעוד לא חיינו בדירה בכלל?? למה לעקל?", שואלת ענת בכעס, והיא מספרת גם כשהגיעה לעירייה להסדיר את הנושא נתקלה בהתנהלות מזלזלת ומאשימה מצד הפקידה.
גם תמר פלדמוס עברה חוויה דומה, למרות שהיא שילמה את החלק היחסי שלה בארנונה בדירת השותפות בירושלים. "לפני שבוע בערך נכנסתי לחשבון בנק שלי והופיעה לי הודעה שהחשבון מעוקל. שאלתי מדוע ואמרו לי שיש חוב בעירייה של 5000 שקל", היא מספרת לחדשות 2 Online. "גרתי בדירת שותפות עד לפני כמה חודשים, לא קיבלנו שום התרעה ושום הודעה. התקשרתי לעירייה, וסיפרו לי על החוב ועל כך שהחשבון מעוקל".
"הנציג אמר לי שהחשבון שלי נבחר אקראית להיות מעוקל, שאין מה לעשות ושאנחנו חייבות לשלם", הוסיפה תמר, שאמורה להתחתן בעוד חודש ונמצאת בשלב ההכנות. פלדמוס נדהמה לגלות שהיא לא יכולה למשוך כסף מהחשבון. "הנציג בעירייה לא הסכים אפילו שאדבר עם האחראי משמרת והודיע שאני חייבת לשלם את החוב מיידית, ואז הם יסירו את העיקול. זה לא עניין אותו שאנחנו שלוש שותפות, הוא אמר שככה העירייה עובדת. נתתי לו את הפרטים של כרטיס האשראי והוא אמר לי שהכרטיס לא עובר. והרי ברור שזה לא יעבור - החשבון מעוקל".
"ביררתי קצת ואם אין אישור מסירה אסור לעירייה לעקל", היא ציינה. "בעירייה הלכו לבדוק אם יש להם אישור ואמרו שאין לנו אישורי מסירה אבל יש לנו מספר של דואר רשום שנשלח. אמרתי לו שלא הגיע אליי שום דבר. ואז הוא אמר: הרבה מתושבי עיריית ירושלים קיבלו מכתבים כאלה, ושככה זה".
שני קורן, חברתה של פלדמוס, הסבירה בשיחה עם חדשות 2 Online כי היא ותמר שילמו את החלק שלהם ולמרות שהשותפה השלישית לא שילמה - בעירייה בחרו לעקל דווקא לה את חשבון בנק. "עיקלו לי את החשבון בנק בגלל חוב של 3400 שקל, זה היה נשמע מאוד לא סביר ביחס ששילמנו כבר שני שליש מסכום הארנונה. בשיחה עם עיריית ירושלים הם לא היו מוכנים להכיר בזה. ופתאום החליטו לעקל לי. זה לא נגמר שם, כי אחרי ששילמתי חלפו עוד ארבעה ימים עד שהעיקול בוטל". במקרה של שני, לטענתה, החליטה לעזוב את ירושלים בגלל התנהלותה של העירייה. "משהו שם מקולקל. משהו רקוב בממלכת דנמרק: לא קיבלנו התרעה על העיקול והם פשוט עשו מה שבא להם. זה מגוחך".
ענת ארבל היא השותפה השלישית בדירה השותפות הירושלמיות. "שתי השותפות האחרות שלי שילמו ואני לא שילמתי, כי חשבתי לשלם בסוף השנה כמו שעושים תמיד. יכול להיות שהייתי לא אחראית - אבל אם זה המצב, אז תעקלו לי את החודשים שלא שילמתי אותם, מינואר עד יולי, ולא מינואר עד ינואר. זה 3000 שקל. הגעתי לעירייה ופשוט קיבלנו יחס מזעזע. כל פעם שאני שם אני יוצאת בדמעות. יחס כל כך מזלזל".
עיריית י-ם: "עיקול - הפעולה הכי פחות מחמירה"
ענת מספרת כי ביקשה מהנציגה שתעביר את העיקול אליה לכל הפחות. "הנציגה לא הייתה מוכנה. אמרתי לה שאין לנו 3,000 שקל לשלם מיידית, והיא אמרה שזו חוצפה שאני באה בטענות כשאני מאחרת לשלם את הארנונה שלי. אמרתי לה שהיא צודקת לגבי ינואר עד יולי אבל לא על יולי עד דצמבר. למה הם מעקלים לי? ועוד יותר מזה, למה לחברות שלי? ההתנהלות שם היא ביזיונית בעיניי. לא קיבלתי אף התרעה ואם הייתי מקבלת, הייתי מגיעה ישר אליהם. אבל לא שלחו אליי. העיקר שעיריית ירושלים אומרת שזו עיר של סטודנטים - ואם זה ככה, אני לא צריכה לשלם כמו מבוגר. אז בסדר, לא דיברנו על זה, אבל אל תעקלו בצורה כזו. זו חוצפה!"
שירה אוחיון החליטה לשים קץ לתופעה ופרסמה באחת הקבוצות הירושלמיות בפייסבוק פנייה לכל מי שנפגע באופן דומה מהעירייה שלא לפחד ולהציף את הפניות. "אנחנו משמשים כבני ערובה של עיריית ירושלים - זו התנהלות בריונית ולא מקובלת, ולא נשתוק לה".
תגובת עיריית ירושלים: "תשלום הארנונה הוא חובה של כל תושב במדינה ועליו חלה האחריות להסדיר את התשלום מול הרשות המקומית. עיריית ירושלים פועלת לגביית תשלומי הארנונה באופן שוטף במגוון אמצעים וזאת במטרה להימנע מביצוע צעדי אכיפה שאינם הכרחיים. לאור העובדה כי חיוב הארנונה בירושלים הוא שנתי, מבקשת העירייה מכל התושבים להסדיר את התשלום מראש לכל השנה, ובמידה וישנו שינוי במהלך השנה, העירייה מחזירה את התשלום ששולם".
"רובם המכריע של התושבים בירושלים מסדירים את תשלום הארנונה לכל השנה. לתושבים שלא הסדירו את התשלום מראש לכל השנה, העירייה שלחה בתקופה האחרונה שתי התראות בדואר רשום לכתובת הרשומה במשרד הפנים, להסדרת התשלום עד לסוף השנה".
"רק כנגד תושבים שלא הסדירו את התשלום כנדרש בחוק, בוצע עיקול. יש להדגיש כי עיקול היא הפעולה הכי פחות מחמירה שמתיר החוק לגביית חובות הארנונה, שכן קיימת אפשרות להגשת תביעות משפטיות שגוררות הוצאות נוספות לתושבים. לתושבים שחשבונם עוקל קיימת האפשרות להסדיר את התשלום במענה האוטומטי, במענה טלפוני ובמשרדי הארנונה והעיקול יוסר באופן מיידי. יש לציין כי העירייה מבקשת לעקל רק את סכום החוב לעירייה ולא מעבר".