עמותת "אור ירוק" פנתה הבוקר (ראשון) למשרד התחבורה בבקשה לבדוק תכתובת בין עובדי חברת "קווים" החושפת, לטענת נהגים בחברה, כיצד היא מבקשת מעובדיה באזור הצפון למנוע מצב שבו יהיו רשומות להם יותר מ-12 שעות עבודה, אף על פי שחלקם, לדבריהם, נדרשו לנהוג במשך שעות ארוכות ורצופות בניגוד לחוק. במשרד התחבורה אומרים כי ההנחיות שקיבלו הנהגים במסרון מהוות הפרה של תקנות שעות עבודה ומנוחה. חברת קווים: המידע שהועבר במסרון מקורו בטעות אנוש הנובעת מאי הבנת מסר ההודעה המקורית.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"נהגים אשר עובדים מעבר ל-12 שעות עבודה ובפיצול בצהריים, יש להחליף את כרטיס הטכנוגרף לאחר הפסקת הצהריים על מנת לא ליצור רצף מעל ל-12 שעות עבודה", כתבה עובדת החברה באזור הצפון. זמן קצר לאחר מכן, קיבלו העובדים הודעה נוספת: "אנא שימו לב, ההודעה שקיבלתם בנוגע לטכנוגרף לפני כמה דקות מבוטלת".
"החלטתי לצלם מסך ולהפיץ את ההודעה שקיבלנו כדי לשים סוף לליקויים",הסביר לחדשות 2 Online נהג אוטובוס ב"קווים". "המצב קשה עד כדי כך שחלק מהנהגים עושים את הצרכים שלהם לתוך בקבוק בין הנסיעות. אין להם הפסקה אפילו לרגע".
"העבודה עלולה לגרום לתאונה קטלנית"
"מעבר לזכויות עובדים, הבעיה הגדולה היא העייפות", הדגיש הנהג. "אני כבר פניתי פעם לקצין הבטיחות של החברה ואיימתי שאתלונן למשטרה אם לא אקבל את ההפסקה המגיעה לי על פי חוק".
גם בעמותת אור ירוק מודאגים בעיקר מהסכנה הטמונה בעבודה הממושכת של נהגי חברת התחבורה הציבורית. "עבודה מעבר לשעות המותרות מסוכנת ועלולה לגרום להירדמות הנהג ולתאונה קטלנית", נמסר מהעמותה. "נהג אוטובוס שמסיע עשרות אנשים חייב לקבל את שעות המנוחה הקבועות בחוק ולא לסכן את הנוסעים ושאר משתמשי הדרך. לכן, על המדינה להגביר את האכיפה כנגד חברות אוטובוסים שמאלצות את הנהגים לעבוד שעות רבות מעבר למותר".
בתחום התחבורה, מדגישים ב"אור ירוק", ידוע כי עייפות הנהג מהווה גורם תאונות דרכים, ומציגים לדוגמה מחקרים המראים כי עייפות הנהג קיימת בכ-16%-23% מכלל תאונות הדרכים. "אך יש מקום להאמין שמספר התאונות הקשורות לעייפות אף גדול יותר", הם מוסיפים.
בארגון כוח לעובדים, הפועל נגד שעות עבודה ממושכות של נהגי תחבורה ציבורית, מעלים טענות כלפי ההתנהלות בחברה. "כארגון עובדים המייצג היום 2,500 נהגים בתחבורה הציבורית אנו מחוייבים כמובן גם לנושא הבטיחות ופועלים בראש ובראשונה לשיפור מעמד הנהג וזכויותיו", נמסר מהארגון. "בנושא הזה שתי המטרות חופפות", הסבירו בארגון. "שכר ראוי ותנאי עבודה נאותים הם הדרך להבטיח לנוסעים נהגים ערניים ושקולים".
קווים: מקפידים על נהלים, מקור המסרון בטעות אנוש
מחברת קווים נמסר בתגובה: "סידורי העבודה בחברת קווים מנוהלים באמצעים ממוחשבים המתקדמים ביותר המבטיחים כי הנהגים יועסקו במגבלת השעות המוגדרות בחוק".
בנוסף, אומרים בחברה, מפעילה קווים מערך וקציני בטיחות המבטיחים כי כלל נהגי החברה פועלים במסגרת הכללים שנקבעו. מעולם לא ניתנו שום הנחיות לחרוג מ-12 שעות. החברה מקפידה הקפדה יתרה ומחמירה בנושא.
"מבדיקה שערכה חברת קווים עולה כי המידע שהועבר במסרון על ידי פקידה בחברה מקורו בטעות אנוש הנובעת מאי הבנתה את מסר ההודעה המקורית, מייד (תוך 19 דקות בלבד!) עם זיהוי הטעות ע"י קצין הבטיחות נשלחה הודעה המבטלת את ההודעה השגויה. צר לנו שמנסים להכפיש את שמנו במצג שווא של נתונים מגמתיים. אנו בחברת קווים עושים הכל למען הבטיחות בדרכים הנהיגה וציבור הנוסעים".