זירת התאונה, בשנה שעברה (צילום: עדי לסקר, דוברות מד"א, באדיבות המשפחה)
התאונה: היסח דעת או "כשל טכני"? | צילום: עדי לסקר, דוברות מד"א, באדיבות המשפחה

בבית החולים כרמל בחיפה נפטרה הלילה (שישי) מפצעיה אור אלבז, בת 17 מחיפה, שנפצעה אנוש בתאונה הקשה במנהרות הכרמל אמש. 46 נוסעים נוספים בקו 101 נפצעו באירוע, בהם 6 במצב קשה.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

יוסי אלבז, אביה של אור, אמר היום בכאב: "איבדנו את הילדה היקרה והיחידה שלנו. קראנו לה אור כי היא הביאה לנו אור בחנוכה. זה נגמר. תמיד פחדתי מתאונות דרכים. הכביש גרוע ממלחמה. אני לא יודע איך נעבור את זה". הוא סיפר כי בתו הייתה בדרכה "לקנות חולצה לבנה לחג. היא הייתה אמורה לעלות על קו אחר כדי להגיע לקניון, אבל נסעה ללב המפרץ".

הלווייתה של אור אלבז ז"ל תתקיים היום בשעה 13:30 בבית העלמין כפר סמיר שבחיפה.

הערכת המשטרה היא שהגורם לתאונה הוא היסח דעת של הנהג, שלפי טענות חלק מנוסעי האוטובוס היה עסוק בגביית כסף מהנוסעים בעת התאונה. הנהג עצמו חשוד בהריגה וטען בחקירתו כי הסיבה לתאונה היא "כשל טכני". הבוקר הוא שוחרר מבית החולים והובא לדיון בהארכת מעצרו, שם פרץ בבכי. לאחר הדיון הוא שוחרר למעצר בית.

"אין לו עבר של עבירות תנועה", טען פרקליטו של הנהג, עו"ד ערן בר אור. "העבירות שצוינו שורבטו כלאחר יד בשל ההד הציבורי. סטייה מקו נסיעה מצדיקה לכל היותר עבירה של גרימת מוות ברשלנות. גם בוחן התנועה הודה שלא ניתן לשלול פגם טכני ברכב".

 

אור אלבז ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)
הלכה לקנות חולצה - ונהרגה | צילום: באדיבות המשפחה

חלק מהפצועים שמצבם הוגדר קל יחסית שחזרו את רגעי האימה. הראל אלבז, אחד הנערים שנפצע בתאונה, סיפר לחדשות 2 על התאונה, ואמר כי האוטובוס היה מלא מאוד: "עליתי לאוטובוס והיו מלא אנשים איתי ביחד. אמרו לי לחכות כי התהליך שלי יהיה ארוך. אז היו מלא אנשים שעמדו והנהג סגר את הדלת והתחיל את הנסיעה עם יותר מ-30 איש שעומדים. הוא המשיך את הנסיעה, נכנס לכיוון המנהרות ושם ישבתי וחיכיתי לשלם על הנסיעה. לא הספקתי וכבר שמעתי צעקות ואנשים נפלו אחד על השני כמו לגו, נפלו גם עליי".

לדברי אלבז, "הנהג נתקע בקיר וכולם נפלו - ניסיתי להרים ילדה, לקחת את היד שלה וניסיתי לקום, אבל נפלתי ואיבדתי את ההכרה. קמתי ואחרי כמה דקות כל האמבולנסים באו". לדבריו, הוא לא הצליח להבין מה גרם לתאונה. 

מחברת אגד נמסר בתגובה כי הם דוחים את הטענה לכשל טכני וטוענים כי מדובר באוטובוס חדיש, תקין לחלוטין ובטוחים כי חקירת המשטרה תשלול כל טענה מסוג זה. "כפי שעולה מהחקירה עד כה נראה שהגורם לתאונה הוא התנהגות הנהג ונהיגה בלתי זהירה שאינה מתאימה לתנאי הדרך" מסרו מהחברה. "דובר אגד הביע צער רב על מותה של אור אלבז בת ה 17 והוסיף תקווה להחלמה מהירה של הפצועים בתאונה".

"היה הרבה דם ופניקה" (צילום: מישל הלד)
"היה הרבה דם ופניקה" | צילום: מישל הלד

"היה הרבה דם ופאניקה"

הנערה סיפרה לאודיה שוץ מרדיו חיפה כי חברתה נקעה את ידה בתאונה "אבל היא תהיה בסדר. אני מרגישה די טוב, קצת קשה, קצת הלם אבל יהיה בסדר". לדבריה, "אני ישבתי כמה שורות מאחורי הנהג, ובנס יצאתי. אני זוכרת שהנהג היה לכוד בין שני כיסאות, ראיתי עוד מישהו פצוע קשה, זכוכיות שבורות, היה שם הרבה דם ופאניקה, אנשים בכו". 

בבית החולים רמב"ם פתחו מרכז מידע שמספרו 1255-144. נפגעים נוספים פונו לבתי החולים כרמל, בני ציון ונהריה. המשטרה פתחה מרכז מידע למשפחות הנפגעים, שמספריו הם 04-8648595 ו-04-8648179. מנהרות הכרמל נחסמו לשני הכיוונים לצורך פינוי הנפגעים ובדיקת נסיבות התאונה.  

האוטובוס המעוך לאחר התאונה (צילום: אהרן ברוך ליבוביץ)
כ-30 פצועים עדיין מאושפזים | צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

אחרי שעות: המנהרות נפתחו

שירותי הדם של מד"א סיפקו 133 מנות ומרכיבי דם לבתי החולים בחיפה עקב מספר הפצועים הרב. לרמב"ם פונו 11 פצועים, לכרמל פונו 20 - בהם הפצועה באורח אנוש, שלמרבה הצער נפטרה הבוקר. לביה"ח בני ציון פונו 16 פצועים ולנהריה פונה פצוע אחד.

מהמשטרה נמסר כי מנהרות הכרמל נפתחו לתנועה לכל הכיוונים וזאת לאחר שבמשך שעות לא התאפשרה כניסה מכיוון חוף הכרמל לצ'ק פוסט. במשטרה מדגישים כי למרות פתיחת הנתיבים, חקירת התאונה ממשיכה.

צעירה נוספת שנפצעה קל סיפרה: "עמדתי במרכז האוטובוס , הוא נתקע בקיר בדופן המנהרה, נפלתי על הרצפה ואני לא זוכרת הרבה". משטרת חיפה סייעה בפתיחת צירי התנועה לשלושת בתי החולים בעיר חיפה. מפקד מחוז חוף נכח בזירה והחל בדיונים על הדרך בה יפונו הצופים במשחק חצי גמר גביע המדינה בכדורגל הנערך באצטדיון סמי עופר הסמוך לזירת התאונה.

תאונה במנהרות הכרמל (צילום: אהרן ברוך ליבוביץ)
צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

"אור ירוק": כ-100 הרוגים כל שנה בתאונות אוטובוס ומשאית

כוחות משטרה רבים שהגיעו למקום החלו לבדוק את נסיבות התאונה. על פי נתוני עמותת אור ירוק, אוטובוסים מהווים כ-0.5% מסך כלי הרכב אבל מעורבים ב-4.5% מתאונות הדרכים הקשות והקטלניות. לפי נתוני העמותה, כ-100 בני אדם בכל שנה נהרגים בממוצע בתאונות דרכים של כלי רכב כבדים - אוטובוסים ומשאיות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר לאחר התאונה: "אוטובוסים וכלי רכב כבדים מעורבים בשיעור גבוה יותר בתאונות דרכים מאשר חלקם בכלי הרכב וזאת בשל גודל כלי הרכב ומשקלו. משרד התחבורה חייב לרכז מאמצים כדי לצמצם את מעורבותם הגבוהה בתאונות על ידי ביצוע יותר בדיקות תקינות במקביל להגברת האכיפה המשטרתית על מהירות האוטובוסים ושעות העבודה של הנהג".

_OBJ

ארז גלר, פאראמדיק מד"א, סיפר: "מדובר בתאונה קשה מאוד. ראינו אוטובוס מעוך ובסמוך אליו משאית. במקום שכבו פצועים עם פציעות קשות, חלקם בתוך האוטובוס. ערכנו מיון ראשוני והתחלנו להעניק טיפול רפואי לפצועים".

גלר הוסיף כי "צעירה כבת 20 שנפצעה אנושות הייתה ללא דופק וללא נשימה והתחלנו לבצע בה פעולות החייאה. 6 פצועים נוספים קיבלו גם הם טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה, ושאר הפצועים מטופלים כשהם בהכרה וסובלים מפציעות שונות כשמצבם מוגדר בינוני וקל". עידן לביא, פאראמדיק נוסף שהגיע לזירה בניידת טיפול נמרץ זמן קצר לאחר התאונה, הוסיף: "הייתה במקום המולה גדולה והמראה היה מזעזע. הבחנו בעשרות פצועים זועקים לעזרה מתוך האוטובוס, וחלקם שכבו והתהלכו מסביב לאוטובוס".