המשבר באל על מתחדש? ועד טייסי אל על הזהיר הבוקר (ראשון) כי החל מהשבוע הבא צפוי להתחיל מחסור בטייסי אל על בעלי רישיון - וזאת בגלל החלטת החברה להוציא לחופשה כפויה כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים. יו"ר ועד טייסי אל על זעם על המהלך: "עצוב שזוהי דרכה של ההנהלה".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בוועד הטייסים הסבירו כי במקביל לדיונים המתקיימים להסדרת תנאי העסקתם, החליטה הנהלת אל-על "בצעד חריג" להוציא כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים בחברה לחופשה מאולצת. מדובר במדריכי טיסה וותיקים בני 65 ומעלה: "הם הטייסים המנוסים והבכירים ביותר בחברה", טענו בוועד.
עוד נמסר מהוועדה כי הנהלת החברה החליטה כי שכרם של טייסים אלה יקטן בעשרות אחוזים כבר מהמשכורת הקרובה, ולכן הזהירו הטייסים כי "תוצאת מהלכה של הנהלת אל על יהיה פגיעה מתגברת במספר הטייסים, בעלי רישיון בר תוקף, שיעמוד לרשותה לביצוע לוח הטיסות המלא".
לטענת הוועד, "הוצאת הטייסים הוותיקים לחופשה היא מהלך שמטרתו להשיג חיסכון כלכלי לכאורה לחברה, אך עלול לפגוע באיכות ההדרכה וההכשרה שבסופו יפגע גם ברמה ובבטיחות הטיסה - פגיעה שחברת אל על אינה יכולה לקבל. טייסי אל על מתנגדים להתפשר על פחות מהדרכה ובטיחות הטובים ביותר, לטובת הנוסעים והחברה". עוד נטען כי מדובר במהלך המנוגד להסכם הקיבוצי הקיים בחברה.
על מה בעצם המחלוקת? לפי הודעת הוועד, כל טייס אל על חייב לעבור הדרכה ומבחן בסימולטור כל חצי שנה, ובלי מבחן זה אין לו רישיון להפעיל טיסות. חוסר במדריכים מיומנים ומנוסים יפגע בתכניות הרישוי וההדרכה בחברה, טייסים עלולים לאבד את רישיון הטיסה שלהם ואל על לא תוכל לעמוד בתכנית הטיסות המתוכננת. היועצת המשפטית של ועד טייסי אל על הדגישה בפניה ליועץ המשפטי של הנהלת אל על כי הוצאת הטייסים לחופשה מאולצת מהווה הפרה של החוק, שכן מעסיק אינו רשאי להוציא את עובדיו לחופשה כפויה שמטרתה איננה צבירת כוחות ומנוחה, אלא צעד ענישה.
יו"ר ועד טייסי אל על, הקברניט ניר צוק, פנה בעניין זה במכתב לטייסים ומוסר כי: "חבל שהנהלת החברה בוחרת לפגוע דווקא בטייסים הוותיקים המשרתים אותה במשך שנים רבות, ולהשחיר את שמם, בכדי להשפיע על מו"מ שמתנהל בחסות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעודו מתקיים. אנו הטייסים עושים כל מאמץ בחדרי הדיונים בכדי להגיע לפתרון הוגן והגון להמשך העסקת טייסים ותיקים ולמתווה פרישה שמוסכם על כל הצדדים. הנהלת אל-על בוחרת לבצע צעד חד-צדדי, בניגוד להסכם שאך נחתם, שישפיע במישרין על החברה ועל הנוסעים, והכל מזווית ראייה כלכלית צרה במטרה להפעיל לחץ במסגרת מו"מ".
מאל על נמסר בתגובה: מדינת ישראל אימצה את התקנות הבינ"ל והחל מנובמבר 2014 טייסים יכולים לטוס טיסה מסחרית עד גיל בלבד 65. בית הדין הארצי דחה את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65, ומתנהל מו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא.
במהלך המו"מ, שטרם הסתיים, נדונים גם תנאי העסקתם של מאמנים/בוחנים מקרב בני קבוצת גיל זו. למרות שהמו"מ טרם מוצה, ועל מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות, החליטו המאמנים/ בוחנים בני 65+ כי הינם "חולים" ולא התייצבו להדרכות אליהם תוכננו. חברת אל על מצרה על פעולות כוחניות אלו של המאמנים/ בוחנים בני 65+ ומצפה כי ימלאו את משימותיהם כמתוכנן ויאפשרו למצות את המו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות.
ראוי להדגיש כי נושא זה לא היה חלק מההסכם שנחתם. לא צפויים שיבושים בלו"ז הטיסות.