פרסום ראשון: מנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר הודיע לעובדים על כך שהקים ועדת חקירה לבדיקת אירועי דליפת הברום בתאונה סמוך לדימונה השבוע. אתמול פורסם כי בכירים בהנהלת הרכבת, ביניהם גם צפריר, זומנו על ידי המשרד להגנת הסביבה לשימוע בנושא.
לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
"התנגשות הרכבות בדימונה ודליפת הברום הינו אירוע משמעותי שהנהלת הרכבת מתייחסת אליו בכובד ראש", נכתב בהודעתו של צפריר. "אנו נחושים לעשות כל שנחוץ כדי למנוע אירועים כאלה בעתיד. מניתי ועדת חקירה שכוללת אנשי מקצוע, עובדי רכבת ישראל ושני נציגי ציבור חיצוניים בלתי תלויים. אנו נתקן את כל הנחוץ ונמשיך בעשייה".
צפריר הוסיף במכתבו כי "משימתנו המרכזית היא להסיע 250 אלף נוסעים ביום, ולהפעיל 50 רכבות מטען ביממה, המחליפות כ-3,000 משאיות סמי טריילר ולרבות חומרים מסוכנים. נמשיך לפעול ולשרת את לקוחותינו".
החשש: ברכבת הפרו את תנאי היתר הרעלים
המשרד להגנת הסביבה שלח אתמול זימון לשימוע לצפריר ולבכירים נוספים ברכבת, שימוע שייערך ביום ראשון הקרוב. במהלך השימוע, עליו הורה מנהל מחוז דרום של המשרד, גיא סמט, ייחקרו בכירי הרכבת בחשד לרשלנות.
מתחקיר ראשוני של האירוע, נמצא כי רכבת משא שמטה בסמוך לתחנת הרכבת בדימונה מספר קרונות. רכבת משא נוספת, שהובילה מטען של חומר מסוכן מסוג ברום, התנגשה בקרונות רכבת המטען, שנשמטו קודם לכן. כתוצאה מעוצמת ההתנגשות נשמטו שני איזוטנקרים שהכילו ברום ממסילת הברזל וכמות של כ-6.5 טונות של חומר מסוכן מסוג ברום דלפה לסביבה.
נסיבות האירוע מצביעות, כי קיים חשש לכאורה כי חל כשל באישור נתיב נסיעת הרעלים, לרבות נקודות העצירה המתואמות - בין רכבת המטען לרכבת מטען הברום. ועל כן עולה חשש כי ברכבת ישראל מפרים את תנאי היתר הרעלים שבידיהם, דבר המהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק החומרים המסוכנים.
בנוסף, ניטור החומרים באוויר שנערך בשטח הצביע על זיהום אוויר חזק של חומר מסוכן מסוג ברום בסביבה שמהווה הפרה על חוק "אוויר נקי". לכן שוקלים במשרד להגנת הסביבה לבטל את היתר הרעלים של רכבת ישראל שמשמעו איסור על הובלת חומרים מסוכנים עד אשר ינקטו הצעדים הנדרשים למניעת מקרים דומים. בנוסף, ישקול המשרד את המשך פעילות האכיפה נגד רכבת ישראל ומנהליה, לרבות פתיחה בחקירה פלילית.