שני נערים בני 14 נפצעו קשה ובינוני לאחר שנפגעו מרכב בשדרות בן גוריון בבאר שבע. השניים נפגעו בעת שרכבו על אופניים חשמליים, וזאת שעות ספורות לאחר ההחלטה לחייב רכיבה על אופנייים אלו מגיל 16 בלבד.
לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
התאונה התרחשה בצומת מול הכניסה לבית החולים בבאר שבע, בשעה שאמבולנס של מד"א הגיע למקום. אנשי ההצלה, שהבחינו בשני הנערים כשהם שוכבים על הכביש, מיהרו לפרוק מהאמבולנס והחלו להעניק להם טיפול רפואי.
"עצרנו והתחלנו לטפל ב 2 נערים כבני 14 ששכבו על הכביש כשהם בהכרה וסובלים מחבלת ראש", סיפר פרמדיק מד"א גיל אסיסקוביץ'. "אנחנו ואמבולנס נוסף שהגיע למקום הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותם לבית החולים סורוקה כשמצבם מוגדר קשה ובינוני".
מוקדם יותר היום אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את התקנות החדשות לנסיעה על אופניים חשמליים, כמו אלו שעליהן רכבו הנערים הפצועים. על פי תקנות אלו, רכיבה על הכלים הממונעים בהם אופניים וקורקינטים תותר מגיל 16 ומעלה בלבד. בנוסף לכך, הרכיבה על קורקינט חשמלי, תוגבל ל-25 קמ"ש.
בעוד שהרוכבים על קורקינטים ממונעים לא יחוייבו ברכישת ביטוח או ברישיון מיוחד, הם יחוייבו לחבוש קסדה ולעטות אפוד זהור בשעות החשכה. כמו כן, על הקורקינט תודבק מדבקה המפרטת מידע על היצרן כמו גם הגבלת גיל הרכיבה. הנסיעה על כלי הרכב הללו תותר רק בשבילי אופניים וכבישים, ולא על המדרכות. העלאת גיל הרכיבה ייכנס לתוקף בעוד 30 יום, ואילו שאר התקנות ייכנסו לתוקף בעוד כארבעה חודשים.
בפתח הדיון הזכיר יו"ר הוועדה כבל את דרישות הוועדה להסדרת הנעשה על המדרכות, ובכלל זה טיפול בנושא האכיפה, הרישום והרישוי של הכלים והעלאת הגיל המותר לרכיבה ל-16. הוא אף דרש להאיץ את הליך מתן סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים ולהגיש זאת לאישור הוועדה בהקדם. "מדובר ביום גדול ובצעד אדיר להגברת הבטיחות על המדרכות, עם זאת אין בכוונתי לוותר על נושא הביטוח וחובת הרישום והרישוי של הכלים והרוכבים", אמר כבל בתום הדיון.
מרגע שייכנסו התקנות החדשות לתוקף, כל שאר כלי הרכב הדומים הקיימים בשוק - ושלא כלולים תחת החוק - יהפכו לאסורים לשימוש, ובכלל זה גם אלה שעושים שימוש במנוע בנזין.
"אישור העלאת גיל הרכיבה ל-16 הוא צעד מבורך ונכון, במיוחד נוכח המעורבות הגבוהה של ילדים מתחת לגיל 14 בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים", אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב. "העלאת גיל הרכיבה עשויה לצמצם את ההיפגעות הגבוהה של הילדים בתאונות מאחר ואין להם יכולת להבין את חוקי התנועה ורכיבה בין כלי רכב ועל גבי מדרכות מסכנת אותם ואת הולכי הרגל. כדי שהתקנות תהיינה אפקטיביות המשטרה חייבת לבצע פעילות אכיפה ובמקביל חייבים לקדם מתן סמכויות אכיפה גם לפקחים העירוניים".
מנתוני ארגון "אור ירוק" עולה כי עד היום נהרגו כבר שלושה בני אדם בתאונות דרכים בהן היה מעורב קורקינט ממונע: גבר בן 41, שנהרג ביום כיפור בשנת 2009; גבר בן 40 שנהרג בבת ים ב-2011; וגבר בשנות ה-50 לחייו, שנהרג ב-2014.
בנוסף, בין השנים 2008-2013 אושפזו 55 אנשים כתוצאה מתאונות בהן היה מעורב קורקינט חשמלי - 50 רוכבים ועוד חמישה הולכי רגל. אחת מהתאונות הללו הוגדרה כתאונה בחומרה אנושה, עוד תשע סווגו כתאונות קשות ועוד 12 תאונות הוגדרו בינוניות.