ניתוחים בבתי החולים - תמונת מצב: משרד הבריאות חושף היום נתוני סקר שערך ב-31 מהמחלקות הכירורגיות בבתי חולים ברחבי הארץ בסוף שנת 2011, ומציג נתונים מעורבים. מצד אחד - מתגאים במשרד בעמידה ממוצעת של 90% ביעדים ומנגד, בין השורות, ניתן לראות כי ב-13% מהמחלקות עדיין אין בקבוק חיטוי ליד כל מיטה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
את התוצאות הנמוכות ביותר השיגו המוסדות הרפואיים בתחום הדיווח, כמעט על כל שלב בניתוח. עם זאת, בתי החולים שיכולים לצאת מרוצים מהדוח הם בעיקר בתי החולים הגדולים יותר, מרביתם ציבוריים.
הממוצע הארצי אומר על כ-90% עמידה ביעדים שהוגדרו. בבתי החולים הגדולים, שמכילים מעל ל-800 מיטות, הממוצע הגיע ל-94.5%; בבינוניים, שמכילים בין 300 ל-800 מיטות, עמד הממוצע על 90.3% ובבתי החולים הקטנים, מתחת ל-300 מיטות, הגיע הממוצע ל-87.2%.
ליקויים משמעותיים בתיעוד הליך הניתוח
מי שחושב שבתי החולים הפרטיים הם בהכרח טובים ואיכותיים יותר, עשוי להיות מופתע מתוצאות הסקר. לפחות על פי הדוח, בתי החולים הפרטיים זכו רק ל-82.7%, והם מהווים קצת יותר ממחצית מבתי החולים הקטנים בארץ. עם זאת, מציינים עורכי הסקר, שונות הציונים ביניהם גבוהה מאוד, כשבית החולים המצטיין הציג 92.3% עמידה ביעדים.
גם בתי החולים של שירותי בריאות כללית יכולים להיות מרוצים, לאחר שהציגו 94.9% עמידה ביעדים, בתי החולים הציבוריים השיגו 91.4% והממשלתיים - 90.1%.
ומה עומד מאחורי האחוזים האלה? הליקויים המשמעותיים ביותר נמצאו בתחום התיעוד של הליך הניתוח. הנושא שקיבל את הציון הממוצע הנמוך ביותר הוא תחום ההכנה לניתוח. רק 41.67%, זה הציון שהשיגו המחלקות בתחום תיעוד ההסבר שניתן לחולה במעמד החתימה על הסכמה מדעת, באשר להשלכות הניתוח שהוא עומד לעבור.
בעיות היגיינה
נושא נוסף שנראה כי הדאיג את מחברי הדוח הוא אימות הנתונים בחדרי הניתוח. כותבי המסמך מדגישים כי בתחום הקריטי הזה נדרשים 100% ביצוע, כשבפועל, ב-7 בתי חולים האימות שנבחן היה חלקי, ובבית חולים אחד כלל לא בוצע אימות נתונים שכזה. גם תיאור מצב החולה בסוף הניתוח נראה כתחום הלוקה בחסר.
לבסוף, אחד הנתונים המפתיעים ביותר על פי הדוח הוא מצב ההיגיינה בבתי החולים. בתחום "שמירה על תנאים אספטיים", כפי שהגדירו אותו בדוח, ב-13% מהמחלקות בבתי החולים שנבדקו עדיין אין ליד כל מיטה בקבוק עם תמיסת חיטוי.
גם לחולים עצמם ניתנה זכות התגובה לטיפול שקיבלו, והמשובים הציגו אי שביעות רצון במיוחד מהיקף המידע שנמסר להם לפני שנכנסו להליך ניתוח וכן מההדרכה הסיעודית שקיבלו.