אחרי אין ספור הבטחות ושנים של תכנונים, ביום שני הקרוב צפויה ועדת התכנון של משרד הפנים לאשר את תוואי הרכבת לאילת. הכוונה היא לצאת מתל אביב ברכבת מהירה שטסה ב-260 קמ"ש - ובתוך פחות משעתיים אנחנו באילת. מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והיקרים שבוצעו בישראל בעשרות השנים האחרונות, עלות תוואי הרכבת שייסלל לאורך 260 קילומטרים מוערכת ב-30 מיליארד שקלים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בארגונים הסביבתיים טוענים שלסלילת המסילה מחיר כבד נוסף. "התוואי המתוכנן כיום הוא תוואי הרסני לטבע", אמר שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים. "הוא הולך לגמור את הנגב עם מסילה ארוכה, רמפות בגובה של 17 קומות. 14 אלף עמודי חשמל גדרות משני צידי המסילה - זה בלתי אפשרי". לתוואי המוצע על ידי חברת נתיבי ישראל יש לא מעט מתנגדים, בהם גם רשות הטבע והגנים והמשרד לאיכות הסביבה שמצדם מציעים מסלול חלופי, ירוק יותר לטענתם.
נקודת המחלוקת: מעלה עקרבים
אחת מנקודות המחלוקת העיקריות היא מעלה עקרבים, באזור מדברי ומטויל זה צפוי להיבנות גשר רחב וגדול בגובה של 50 מטרים העשוי כולו עמודי בטון. המתנגדים מבקשים להסיט את המסלול מערבה משם ולבנות במקום מנהרה שלא תפגע - הבעיה שעלות ההקמה הנוספת היא מיליארדי שקלים. פרופ' אורי מרינוב, המשמש יועץ סביבתי לנתיבי ישראל, הסביר למה ההצעה הזאת לא ישימה לדעתו: "מנהרה לא תמיד עדיפה מבחינה סביבתית", הוא טוען, ומוסיף עוד כי "ההערכה היא שהפרויקט יתייקר ביותר מחמישה מיליארד שקלים בעקבות כך".
בחברת נתיבי ישראל טוענים כי ייקור הפרויקט בחמישה מיליארד שקלים נוספים יביא לביטולו, כך או כך עד שנוכל לעלות על הרכבת לאילת יחלפו לפחות עוד הרבה שנים, זאת במידה והפרויקט אכן יצא לפועל.